onsdag 23 oktober 2013

Kreativa lärmiljöer

Har den senaste veckan arbetat i åk6 under en projektvecka som bygger på Vänskap och insett hur viktigt det är med våra kreativa lärmiljöer som finns runt omkring oss. Eller kanske rättare sagt de kreativa lärmiljöer som inte riktigt finns runtomkring oss, MEN som vi ändå lyckas skapa på olika sätt.

Jag tror att ska vi skapa kreativa lärmiljöer, så måste det från början finnas en bra planering med det vi ska göra. Om vi har en bra planering utifrån Lgr11 med mål-arbetets innehåll-redovisning-bedömning-feedback, så är det steg 1. 

Steg 2 är sedan att göra uppgiften kreativ för eleverna. Hur presenterar jag uppgiften för eleverna? Vilka verktyg får eleverna möjlighet att arbeta med? Var låter jag eleverna få arbeta någonstans? Hur mycket får eleverna vara delaktiga i att påverka uppgiften på olika sätt (innehåll-redovisning m.m.)? Jag tror att har vi som lärare lagt lite extra tid på hur vi presenterar en uppgift, så att eleverna får en känsla för att de direkt vill sätta igång och är nyfikna/intresserade av att vilja arbeta så har vi vunnit mycket.

Steg 3 är sedan den fysiska lärmiljön och det är där jag tycker vi ofta får lite problem. Många skolor idag är ganska gamla och fyrkantiga i mening att det är klassrum, något grupprum emellan, men man saknar lite mer öppna ytor och ytor där man kan skärma av sig på olika sätt. T.ex om man vill göra en film, spela in en podcast m.m. Jag hoppas att man tänker nytt när man idag bygger/renoverar skolor.

Annars tycker jag att vi har kommit långt eller i alla fall en väldigt bra bit i att komma på kreativa uppgifter till eleverna där de får använda olika digitala verktyg, sociala medier, entreprenörskap m.m. för att utveckla sina olika förmågor.
/Carina

torsdag 3 oktober 2013

LETT – Rätt och slätt

LETT, Lunds motsvarighet till BETT (British Education Technolgoy Teaching) och sedermera SETT som i slutet av september tog plats på Gunnesboskolan, hade många godbitar att bjuda på under ca 2 timmar. Efter en kort inledning splittades vi upp i våra valda workshops. Mina val för kvällen var Storyline (Monica Carlsson, Gunnesbo) och Skolappar - Appar för språkutveckling (Olle Strömbäck, Tuna).

Storyline

Storyline är en metod för berättande genom skrivande kring en berättelse man skapar tillsammans. Arbetet bearbetas såväl i grupp som individuellt (http://www.storyline.nu/).

Monica Carlsson visade hur hon genom den digitala tekniken arbetar med Storyline i sina ämnen: engelska, tyska och svenska. Hon använde sig av ett bloggverktyg och skapade rummet för berättelsen: Fritidsgården, The Taurus Express och en camping i Tyskland. Bloggen blir på så sätt en virtuell mötesplats där alla/många slags karaktärer och händelser får plats.  På fritidsgården handlar det mycket om möten och förstås kärlek och eleverna skulle bl a skriva en kärleksdikt. Jag fastnade särskilt för en dikt som en elev, som kallar sig Borgström, har skrivit:

Du är mitt xbox.
Du är mitt highscore.
Du är det ingen annan klår.
Du är som Nuke på Wasteland.
Det inget annat rår på.
Min kärlek för dig är som OMA Dangerclose till en Nootube.
Med dig hade jag kunnat få vilken killstreak som helst.

Förutom att använda sig av Blogger, så gjorde eleverna sina egna Vokis, skapade egna och nya rum eller comic strips (pixton.com), ljudfiler, filmsnuttar mm. Med digitalt Storyline finns det knappast några begränsningar; om rummet/väggen blir full - bygg ett till rum (site/blogg)! 

Monicas bloggar och tankar kring Storyline kan man läsa om på hennes egen blogg: Storylinebloggen

Med alla dessa idéer med mig funderade jag över hur jag arbetar i mina ämnen (svenska som andraspråk och engelska) och insåg att jag bara med ytterst lite justering av mina LPP:er lätt kan använda mig av, kanske inte direkt Storyline, men av ett bloggverktyg till fiktion. Sagt och gjort så har jag nu i min sva-åtta börjat med ett deckararbete där de ska (som tidigare) skriva sin deckare men den här gången i en egen blogg, länkat till min deckarsite (Deckare åk 8 (SvA). Inledningsvis ska de skapa sin huvudkaraktär och genom en Voki presentera den. Jag får se hur detta landar, men spännande kommer det att bli.


Appar i språkutvecklingen

Så mycket bra appar det finns! Som språklärare var jag ju förstås mycket nyfiken på vad jag kan använda i mina ämnen. En delar appar är gratis och en del kostar en mindre summa pengar, men jag tror nog att det är en kostnad väl värd sitt pris.

Olle började med att säga att det inte finns några pedagogiska appar utan att alla appar kan vara pedagogiska i rätt sammanhang med rätt elever. Han visade därefter appar efter de fyra förmågorna tala, skriva läsa och lyssna:



Jag klurade lite på vad jag kan använda mig av i min undervisning och jag fann att många av apparna krävde djupare koll, så jag hämtade hem ett flertal till min ipad. Får se vad jag kan använda mig av i min undervisning.

Gabriella