tag:blogger.com,1999:blog-7484658812279279066.post4501705675444567194..comments2018-02-16T19:29:57.343+01:00Comments on Fäladsgården i Lund - Tänker vidare om ...: Hög undervisningskvalité men låg inlärningskvalité? Viveca S Dahlhttp://www.blogger.com/profile/14182555200595873133noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7484658812279279066.post-39709618552629440212014-03-07T09:31:24.710+01:002014-03-07T09:31:24.710+01:00anske kan en övergång från "klass-system"...anske kan en övergång från "klass-system" till årskurs underlätta schemaläggning och varierande grupperingar. I åk8 har vi använt årskursen i större utsträckning när vi skapat vissa grupperingar och det har uppskattats av både elever och lärare. Mer Vi-känsla och sociala kontakter inom årskursen hör till de största vinsterna som även gett positiva effekter i undervisningssituationen.<br />När vi skapar arbetsplatser och inlärningsplatser på skolan måste vi även tänka på inlärningssituationerna som inte bygger på interaktion med andra utan snarare en djupdykning i de egen tankarna. Ibland krävs det tid och koncentration för att komma djupt i de egna tankarna. Ständiga stimuli kan tvinga upp mig till ytan igen med påföljd att jag måste börja om dykningen eller aldrig når dit jag satt som mål."<br /><br />/PerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7484658812279279066.post-29090900327792767612014-02-03T22:51:50.336+01:002014-02-03T22:51:50.336+01:00Matrisernas betydelse för att synliggöra nästa ste...Matrisernas betydelse för att synliggöra nästa steg i kvalitetsutvecklingen , förändringar i schematänket och klassrumsmöblering efter aktivitet - jag känner verkligen igen mig! Detta är tankar som jag tänkt länge, flera år faktiskt och i olika sammanhang. <br /><br />I Reggio Emilia såg jag flera exempel på hur rummet kan medverka till transparens mellan olika klassers arbeten och på så sätt skapa nyfikenhet på kunskap . Rummen möblerades efter behov och aktivitet med olika öar i klassrummet. Jag har testat då och då med öppen dörr - ett enkelt sätt att bjuda in nyfikna till att lära. I höstas provade jag i BFL-anda att placera bänkarna så att diskussionerna lättare skulle fungera. Vad jag önskar att det fanns större flexibilitet så att det lättare gick att ändra även under en pågående lektion.<br /><br />Matriser - javisst! Reabiliteten och validiteten ökar med matriser. För mig är det ryggraden tillsammans med planeringen. Det är dock viktigt att klargöra för både elever och deras föräldrar skillnaden mellan utvecklingsmatriserna och kunskapstabellerna. Jag uppfattar de förstnämnda som formativa och de sistnämnda som summativa. <br /><br />Slutligen en tanke om schemat igen. Jag vill gärna se förändringar. Tänker på det lugn som brukar infinna sig under våra projektperioder då alla arbetar koncentrerat i längre pass med en uppgift. Vi har börjat bra där tycker jag och det måste vara värt att utveckla !Anonymousnoreply@blogger.com