Det finns ett nystartat intressant initiativ att det varje dag under 2016 ska komma ett
konstruktivt inlägg om skola från olika håll. Det finns att följa på
http://skola365.com/, och finns även på:
Facebooksida:
https://lnkd.in/dSR8m6C
Twitterkonto:
https://lnkd.in/d7JE567
Instagram:
https://lnkd.in/dtNFbHp
Detta inlägg kommer publiceras där 12 januari.
All information vi använder i skolan kommer självklart från olika
källor, och dessa måste granskas av den som väljer ut den och den som
vill använda den för att se efter till vad de går att använda.
Huvudansvaret att gå igenom ett källkritiskt förhållningssätt med
eleverna vilar oftast på svenskämnet i samarbete med skolbibliotekarie,
där vi på vår skola har turen att ha en inrättad halvtidstjänst som innehas av en
mycket duktig skolbibliotekarie, där samarbete med lärare i alla ämnen alltid är välkommet och
ingår helt naturligt. För i alla ämnen där man låter eleverna hämta
information från olika håll för att lösa sina uppgifter och
redovisningar, måste läraren kunna bedöma om eleven har använt sig av
och haft ett källkritiskt resonemang kring varierade källor på ett
korrekt och genomtänkt vis. Då behöver också läraren visa på sina
arbetsuppgifters specifika källkritiska behov. Ibland spelar
tidsaspekten, då källan skapades, större roll, ibland är det var källan
publicerats som är avgörande för om den går att använda, men
bakomliggande alla resonemang ligger vikten av att veta vem eller vilka
som är upphovet till källan, vad de står för och hur kunniga de är inom
området, och varför den har skapats.
Och det gäller inte minst
även utanför skolans tillrättalagda arbetsuppgifter, då barn och
ungdomar såväl som de vuxna i deras närhet översköljs av information av
alla de slag och ser inlägg på alla möjliga media som sprids med
raketfart och dyker upp även på de flöden du litar mest på utan att
någon hunnit eller orkat granska dem. Dra gärna nytta av då något
aktuellt som engagerar och skapar åsikter dyker upp i vår egen
verklighet och speglas i olika media och använd er av det.
Senast
jag arbetade med detta var precis före jul. Jag tog fasta på att vi på
vår skola, Fäladsgården åk 6-9, hade en gemensam reflektionsdag tidigt i
höstas om flyktingsituationen. Reflektionsdagens syfte var att skapa
förståelse för vad som ligger bakom flyktingströmmen och hur en
flyktsituation kan vara, samt att försöka skapa en beredskap inför att
vår skola, precis som alla andra, kommer att ta emot nyanlända och att
dessa kommer bli våra klasskamrater. Dagens innehåll och upplägg blev
uppskattat.
Efter det spann jag vidare på temat och lät en av mina
undervisningsgrupper i svenska, åk 8, läsa "Om det var krig i Norden"
av Janne Teller, vi arbetade med en del av uppgifterna från tillhörande
lärarhandledning, från
lilla piratförlaget. Jag skapade också några egna uppgifter där en var
att enskilt hitta och välja ut en artikel, från valfritt media, som
handlade om flyktingar på något vis. Denna skulle de noga läsa och
granska källkritiskt. Upplägget var så här:
Den sista uppgiften i temat " Om det var krig i Norden" handlar om att försöka kritiskt granska de artiklar av olika slag som förekommit en tid om flyktingsituationen.
Vi läser gemensamt:
Läs sedan själv följande två artiklar:
Nu
gäller det för dig att läsa ytterligare en artikel där du resonerar
kritiskt kring källan, utifrån de olika kriterierna och vad du nu fått
upp ögonen för i de ovanstående artiklarna.
Du ska försöka använda dig av termerna
Äkthet
Tid
Beroende
Tendens
på
ett korrekt sätt, har du glömt eller missat det vi gick igenom på
lektionen se förklaring av källkritik och dess begrepp på
bibliotekssiten under fliken
Källkritik
och utgå från bibliotekssitens lite enklare uppställning som du också hittar där.
I
din text ska du lägga lite extra krut på ditt resonemang om
upphovsmannen, så du försök få fram vem detta är, vilka åsikter hen
representerar och varför den eller de som uttalat sig gör det.
På
lektion diskuterade vi också att en tidning, eller webbplats kunde vara
den som är upphovsmannen och då är det intressant att ta reda på vad
det är för bakomliggande åskådning bakom den också. Att en satirwebsida som storkensnyheter eller vindoegat har tydliga vinklingar går lätt att se. Men alla våra tidningar har också en politisk agenda. Betyder det
exempelvis något för innehållet i tidningen att Sydsvenskan kallar sig
oberoende liberal? Är det då skillnad om det du läst står i
ledarinlägget eller om det är en gästande skribent? Som ni märker kan
man resonera och gräva djupt för de elever som vill och klarar det.
För
de elever som inte riktigt kunde se framför sig hur de skulle kunna
lägga upp sin källkritiskt resonerande text och formulera sig gjorde jag
denna
checklista med exempeltext som mall.
Eleverna
blev intresserade och valde väldigt skiftande artiklar. Vi fick
tillfälle att diskutera och ta reda på mer om vissa upphovsmän och
media.
Efter att ha hört nyhetsankaret Claes Elfsberg uttala sig om blandannat detta i P1 programmet
Mediernas årskrönika
2015, på Annandag jul, ca 20 min in i programmet, och att han där uttrycker samma tankar som jag
haft, känner jag att detta är ett riktigt arbetssätt för att förstå hur
viktigt det är att vara eftertänksamt källkritisk, såväl till det som
står att läsa i etablerade tidningar som till det som delats på din väns
facebooksida.
Att granska källors innehåll samt upphovsmän,
deras kännedom om ämnet och deras uppsåt måste vi alla tränas i, och då
även våra elever. Det kan man träna upp på olika vis där det passar i
våra ämneskurser, gärna i ämnesövergripande uppgifter så flera lärare
kan hjälpas åt och dela på planering av upplägget, åtgång av lektionstid
samt bedömningen och då dra nytta av samma elevarbeten och den samlade
kollegiala kunskapen om källkritiskt resonemang.
Det har gjorts en bra serie om detta på UR :
Källkritik
Det är bra om
källkritiskt resonemang blir ett aktivt arbetssätt och kommer in som en
naturlig del i fler och fler situationer. Jag har sett över hur vår
skola skulle kunna arbeta med källkritiskt resonemang som en progression
över årskurserna ur perspektivet som undervisande svensk och SO-lärare,
och har startat ett för kollegiet gemensamt
dokument om upplägget, som ett exempel för hur det skulle kunna se ut så eleverna vart år jobbar med det i minst två arbetsområden.
Kom med synpunkter!