måndag 11 mars 2013


TPCK (utläses T-pack, se klippet nedan) genom MaNO-ögon


Vad vi har på skolan:

T (teknologi)– Förutsättningar:
1-1
Projektorer
Trådlöst nätverk
Inspirera mera - workshops för personalen av personalen

P (pedagogik)
Bra fokus på målen via LPP-er och matriser som aktiva dokument
Mycket samarbete (när schemat tillåter) mellan kollegor inom ämnesgruppen med planering, skapande av uppgifter, diskussioner kring bedömning.

C (content)
Ämneskompetens
Planeringen bygger på koppling till centralt innehåll och syftestext

K (kompetens - The Big Five)
Användning av delade dokument ger bättre förutsättningar för kommunikation, samarbete och formativ bedömning
Dokumentationer i form av filmsnuttar, bildspel, lab.rapporter mm
Utnyttjande av olika plattformar: It’s, Unikum,
Använder färdiga program: SketchUp, Grapher, Mult.se, Matteboken, Khan academy

Vi behöver bli bättre på:
Tänka mer på SAMR-modellen och kanske även skapa uppgifter utifrån den
Hitta och använda program för Ma och NO
                                                                                                              /NO genom Marianne

1 kommentar:

  1. Tänk så duktiga vi är! Jag tänker på vad Dylan Wiliams sa:
    Vilken potential vi har; alla är så bra att vi bara kan bli bättre!
    Under eftermiddagen sa han följande flera gånger:
    Stoppa lärare att göra bra saker så de kan göra ännu bättre saker! Där har vi utvecklingszonen!

    SvaraRadera