onsdag 1 mars 2017

Okreativ lärmiljö

web-hets_001_-kopia
Varför vill vi ha en kreativ lärmiljö i skolan idag? Svaret är tämligen enkelt. För att vi inte vill ha en okreativ lärmiljö. En av mina allra första pedagogikföreläsningar som jag satt på, hösten 1998 på Artisen i Göteborg, diskuterade vi pedagogiska ytterligheter. Allt från “Caligula” från Hets till John Keating i Döda poeters sällskap. Den fysiska miljön i de båda klassrummen är lika, men den psykiska miljön så olika. Också vi pedagoger är en viktig förutsättning för att lärmiljön ska vara kreativ, oavsett om vilka möbler som står i våra klassrum.
dps-2

Veckans spaning med fokus på kreativ lärmiljö är behovet av att kunna sitta flera elever vid en och samma dator. På min skola har alla elever en egen laptop, men i vissa situationer (den här veckan; videoredigering i grupp) uppstår behovet att att kunna samlas kring EN skärm. Det finns pytte-projektorer på marknaden som kanske kan vara ett bra hjälpmedel, framförallt för att använda i grupprum.
Veckans tankeställare är: Varför har jag möblerna stående som jag har i det/de klassrum jag undervisar i? Vad skulle jag kunna vinna på att möblera på ett annorlunda sätt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar