fredag 13 januari 2012

Åsas tankar efter BETT 2012

Under Londondagarna har jag haft tre dokument uppe i datorn: mina egna reflektioner från december 2011 med rubriken Pedagog 2012, Anteckningar från seminarier på BETT 2012 och ett Google Docs med anteckningar från BETT 2012. Det sista dokumentet delar jag med kollegerna Per, Gabriella, Carina, Viveca och Håkan. Vi har alla fört in våra godbitar från våra egna anteckningar och kunnat kommentera varandras tankar.

Detta är första gången jag delar dokument med GoogleDocs och jag ser verkligen möjligheterna. Jag tänker börja med att använda det till laborationsrapporterna i Kemi och för någon matteläxa snarast.
Jag har också tagit på mig att förbereda en workshop i Google Docs och Google Sites för kollegerna hemma. Samtidigt som jag skriver detta har Carina gjort en site för sitt ämne och vi bollar idéer kring att låta varje elev ha en egen site där de samlar alla sina uppgifter och vi ger formativa bedömningar och att låta varje ämne presenteras med varje årskurs LPP i en site, så som Carina nu redan gjort. Detta tycker vi gör det tydligare för eleverna och framförallt för föräldrarna om man jämför med It´s learning. Allt ska naturligtvis vara samlat i vår Google Apps.

Här ser jag att mina egna reflektioner (december 2012) kring bedömning kan passa in:

Bedömning 2012
- tankar efter Skolverketkonferens och läsning av Lärande för bedömning, Christian Lundahl

Inte sätta poäng eller betyg på prov eller inlämningar,
Endast skriva formativa kommentarer till eleverna.
Betyg sätts en gång per termin. Jag markerar i betygsmatrisen. Summativt en gång per termin när betygen ska sättas, formativt så mycket eleverna behöver.
Omdöme i unikum blir en sammanställning av de formativa kommentarerna där de kopplas till bedömningssteg att utveckla. Copy-paste av kommentarer - trycka i vilka kunskapskrav eleven ska satsa på enligt mig.

2 kommentarer:

  1. Efter att ha läst dina reflektioner ang GoogleDocs och Sites så känns det så spännande (och skönt) att veta att detta kommer att vara ett av "standardredskapen" i Lomma Kommuns skolor.

    SvaraRadera