onsdag 30 januari 2013

Lärcirklar-vår framtid


Seminarie med LIN-education
Vi är många som känner oss förvirrade och splittrade av alla olika verktyg som vi måste använda för att kunna kommunicera med elever och föräldrar. Det är för många kanaler och många kanaler behöver inte nödvändigtvis betyda bättre. Nu har verktyget kommit som samlar alla dessa i ett. Låter det intressant? Då ska du ta dig en titt på LIN educations Lärcirklar. En Lärcirkel är ungefär en virtuell LPP (där syfte, centrala innehållet, bedömningskriterier, genomgångar, arbetsuppgifter, bedömningsuppgifter, reflektion och blogg rymms). Tanken är att alla delar av kursen syns för eleven. Låt mig ta ett exempel. Om syftet är tex att få kunskap om de tre tysktalande huvudstäderna så gör man en utstakad”resa” för eleven där denne måste passera vissa hållplatser (hubber). Vid dessa hubber finns olika nodes. Det kan vara en klickbar text med fakta, ett Youtube clip, en bild, en fråga m.m. som de ska ta del av eller aktivt jobba vidare med. Resan har vissa sidospår för de som är intresserade. Under resans gång kan man se enskilda elevers aktiviteter (dvs inlämningar, frågor, bloggar osv). Alla frågor och formativa bedömningar sparas och är lätta att hitta när det är dags för bedömning. Det finns även möjlighet för elever att samarbeta i detta verktyg. Just nu arbetar LIN-pedagogerna med att ta fram olika lärcirklar såsom retorik, graffiti m.m. Dessa kan man sedan kopiera och sedan själv lägga till eget material lämpligt för sin undervisningsgrupp. Detta är inte svårt! Varför gör vi inte genast detta? Det är förenat med en viss kostnad och då måste hela kommunen säga ja. Andra kommuner har gjort det. Vad väntar Lund på? Skulle vi inte vara Sveriges bästa skolkommun?


Cathrine Zander

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar