torsdag 8 maj 2014

Lämna årorna och ta över rodret!

I came to SETT with a mission! Jag ville stärka mig själv i formativ bedömning. Jag har länge kännt att jag står och stampar med olika verktyg inom nyckelkompetebserna men jag får inte ihop det till en helhet. När jag testade att eleverna fick producera läromedel till andra elever kom helheten per automatik men kontrollfreak som jag är så ville jag ha koll på processen! Jag ville helt enkelt ge min formativa bedömning en spark i röven!

Läs mer om elever som producenter här: http://ingridtidvall.wordpress.com/2014/04/28/teachmeet-lu/

Nu när jag landat i detta gytter av företag, eldsjälar och teknik så har jag kunnát sätta ord på vad det var jag letade efter. Jag ville få eleverna är ta över rodret och bli ägare av sitt eget lärande. Det var tydligen inte svårare än så... Så vad har jag hittat för knep att nå dit då?

Malin Broberg från Caperio påminde mig att ställa smarta frågor till eleverna. Skippa "Hur går det?" Till att börja med. Hon pratade också en del om att elever är inte blanka blad utan har massor att komma med, lyft allas förmågor. Sammanfogat med Malin Larssons (Alviksskolan Bromma) flippade klassrum där allas röster blir lika starka och hörs lika mycket blev det tydligt för mig hur viktigt det är att motivationen MÅSTE komma från eleverna. 

Anders Holmberg snackade om BFL och lyfte hur viktigt det är att få eleverna att ställa frågor till sig själva. Jag gillar de tre punkterna , att eleverna blir tvingade att fullfölja meningen. Det kommer ge så mycket mer än att fråga "Vad tyckte du var svårt?" Som eleven lätt kan avfärda med "Ingenting." 
Jag tycker dagens lektion var...
Jag är inte säker på...                                
Jag vill lära mig mer om...

Nu gäller det att komma hem och verkligen fundera över hur jag kan motivera mina elever att lämna årorna och ta över rodret.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar