torsdag 8 maj 2014

Tidstjuvarna ska bort och eleverna ska in ännu mer i vårt skolarbete

Jag blev väldigt inspirerad efter att ha lyssnat på Dennis Westerberg som på sin bredda skånska pratade om Konsten att leda i nuet – tvärtom-ledarskap 
 
Vi lever i ett ständigt pågående nu. Framtiden är inte längre vad den har varit, framtiden är redan här.
Han pratade om "Just in time knowledge". Det kunskapen du behöver är den kunskapen som behövs just nu, just, just nu. Inte den kunskapen du behövde igår eller behöver imorgon, utan den kunskapen du behöver JUST NU!

Han pratade också om hur sönderstressade många av oss är idag. Jag tycker att han formulerade det på ett så  bra sätt: "Stress sitter på insidan av skallen. Stress är inget annat än ett rörigt sinne." Precis så har det varit för mig ett tag, många tankar hela tiden. Så det viktigaste för att undvika stress är att ta en sak i taget, en tanke åt gången och tänka den tanken på ett positivt sätt.

"Problemet är inte problemet. Ditt tänkande kring problemet, är problemet!" Hur hanterar jag saker när dem dyker upp? Gnäller jag? Ser jag konkreta lösningar? Skjuter jag upp saker? Tänker jag positivt?...

Arbetsglädje: gör det du älskar och älska det du gör. Annars kan det ju lika bra kvitta!

Jag sprang av en slump på en monter där Daniel Gomejzon från Väsby gymansium stod och pratade IKT och idrott. Han berättade om hur han
började använda tv-spel på idrottslektionerna och att det genast gav många positiva effekter. Plötsligt fick han med sig de elever som tidigare inte ens dök upp. Detta blev jag väldigt inspirerad av, då jag tidigare under terminen har använt mig utav "Just dance" genom youtube för att få eleverna mer aktiva under arbetsområdet "Dans, rytmik och rörelse". Så hans exempel ska jag verkligen ta med mig till min egen undervisning.


Jag har även lyssnat på Anders Holmgrens föreläsning: "Bedömning för lärande i en digital kontext!" 


Han pratade en del om att bryta görandet för att få till en reflektion kring vad eleverna gör.
Ställ frågorna: "Vad jag tyckte bäst om lektionen var...", "Jag är inte säker på...", "Jag vill göra mer av..."



Varför hamnar en elev i skolspelet?

Detta händer när eleverna sätts i en situation där vi säger vad som är god kvalité.

Vi måste hamna i en situation där eleverna ser och förstår vad som är en god kvalité.





Har ni inte lyssnat på Helena Kvarnsell innan, så borde ni göra det. Hon pratade om att: "Jobba smart – att vara en bra lärare utan att jobba ihjäl sig". Föreläsningen kunde till vissa delar vara lite provocerande, men hon pratade om viktiga saker som vi lärare måste förhålla oss till för att just inte jobba ihjäl oss.

Att vara lärare handlar om att kunna sina styrdokument och att ha en bra planering.

Det vi måste bli bättre på är att välja bort (det här borde vi göra, det här har vi alltid gjort) och istället göra det som står att vi ska göra. Samt tänka över vad är det jag behöver göra och vad är det eleverna kan göra.

Att eleverna i större utsträckning reflekterar över sitt lärande. Att eleverna äger sitt eget lärande, inte att det är vi lärare som äger elevernas lärande. Detta kan t.ex. göras genom att eleverna utifrån min bedömning i kunskapstabellen får reflektera utifrån följande tre punkter:
1. Jag är stolt över...
2. Jag måste komplettera...
3. För att utvecklas ska jag...


Mycket nya tankar som ska smälta in och omvandlas på olika sätt, vilket ju bara känns väldigt spännande.



1 kommentar:

  1. Jag lyssnade också på henne, tyckte att jag behövde det då jag verkar vara som en motpol till henne just nu. Det vore bra om vi kunde hjälpas åt att hitta tidstjuvarna, att identifiera det vi gör som inte är effektivt. För när vi är mitt uppe i "det superviktiga som måste göras så att inte världen går under" så ser vi dem inte själva.

    SvaraRadera