fredag 13 januari 2012

Matematik 2.0

Per, Viveca och jag lyssnade på Peter Ellwe prata om en tillbakablick på traditionell matematik där vi inte alls känner igen oss.
Sen pratade han vidare och gav sina ledord:

Verklighet Diskussioner IKT Ämnesintegrerat

Peter Ellwe har mycket vettigt att säga och seminariet var inspirerande men det jag gick därifrån med var en skön känsla av att Fäladsgårdens matematikundervisning har en mycket stark grund att utgå från. Eleverna diskuterar lösningsstrategier, de får massa olika typer av uppgifter som vi väljer ut och anpassar och de lär sig av varandra i diskussioner. Om vi inte förändrar något når eleverna ändå långt i sitt lärande.
Under seminariet skrev jag en liten lista till mig själv att tänka på i min matteplanering:

Eleverna kan i ännu större utsträckning:
  • Dela med sig av lösningar.
  • Lära av varandra.
  • Diskutera olika lösningar, redovisningar.
  • Få anpassade uppgifter.

Här kan IKT och digitala sociala medier komma in i bilden mycket mer i min matteundervisning. Eleverna kan t.ex. använda IKT för att göra små instruktionsfilmer vilket gör att eleverna bearbetar grunderna mer, för att publicera och kommentera, testa olika mattespel, utbyta matteerfarenheter med t.ex. andra skolor.


Per har en rolig idé där vi låter eleverna kommunicera via facebook under lektionerna för att få hjälp av varandra och för att diskutera lösningar. Så det kör vi på måndag! Per och jag ska också köra en liten kul motivationshöjare för några lyckligt utvalda elever, men vad det är måste vara lite mer hemligt än en öppen blogg för att det ska bli kul...

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du berättar hemligheten för mig!

    SvaraRadera
  2. Berätta gärna i bloggen hur det gick med Facebook på mattelektionen. Spännande experiment. Och funkar det inte så är man en erfarenhet rikare.

    SvaraRadera