onsdag 25 mars 2015

Läsprojekt, Zlatan och pedagogisk pub på en och samma dag

Avslutade denna inspirerande dag med att diskutera läsning på pedagogiska puben med ett fantastiskt gäng lärare, bibliotekarier och annan skolpersonal. Var bara tvungen att får skryta om mina läsprojekt jag har dragit igång i både åk6 och åk7. Kände mig nog inspirerad efter dagens lektioner då jag i åk6 introducerade mitt Zlatan läsprojekt. Vi lyssnade på 2 spår av ljudboken där Zlatan bl.a säger: "Jag kör min egen stil. Jag skiter i vad andra tycker". Kanske var det precis det jag kände idag när jag satt på pedagogiska puben och bara var tvungen att få skryta lite om mina läsprojekt. För jag tycker att läsning är något som borde ingå i alla ämnen. Kan jag som idrottslärare visa att det går att kombinera läsning och Idrott & hälsa, så finns det inga ursäkter för att inte se till att få in läsning i sitt ämne. 

Zlatan läsprojektet går ut på att vi under 5 veckor lyssnar på ljudboken ca 10min i slutet av varje lektion. Utifrån det vi har lyssnat på kopplar jag sedan in frågor som har med Idrott & hälsa ämnet att göra. Eleverna få sedan i olika konstellationer diskutera 2&2 eller i smågrupper. På detta sättet hoppas jag att eleverna utvecklar sitt språk och lär sig att samtala och sätta ord på bl.a hur olika aktiviteter påverkar dem. Projektet avslutas med en individuell uppgift och att skolbibliotekarien kommer ut och tipsar eleverna om lite olika idrottsböcker.

Jag har även startat upp ett läsprojekt i åk7 som bygger på att sätta mål, planera sin träning och nå sina drömmar. Eleverna ska under 5 veckor sätta ett mål och planera sin träning. Samtidigt ska de läsa en bok på fritiden och på mentorstiden som handlar om att nå sina drömmar. Jag kommer på lektionerna ge eleverna olika diskussionsfrågor som de ska diskutera utifrån den boken de läser. Projektet avslutas sedan med en enskild uppgift. 

Mitt mål är att jag ska fortsätta att ha minst ett läsprojekt i varje årskurs. Jag tror att eleverna på detta sättet kommer utveckla sitt språk och sitt sätt att samtala, vilket jag också tror höjer deras individuella uppgifter på långsikt. 

Alla vi lärare har ett ansvar att arbeta för att eleverna ska utveckla sina språkfärdigheter och till att inspirera eleverna till att läsa. Idrott & hälsa + läsning = sant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar