lördag 25 januari 2014

Besök på Bohunt School, Hampshire

Bohunt School, Hampshire

En mycket framgångsrik statlig skola för elever i åldrarna 11-16. Tillhör de 3 % av skolorna som når omdömet ”outstanding” i Ofsted-rapporten, en granskning som motsvarar vår skolinspektion.

Vi fick lyssna till ett par rektorer som talade om några framgångsfaktorer som lyft skolans resultat under de senaste fem åren.
De tryckte bland annat på vikten av att ha höga förväntningar och att lära eleverna att våga misslyckas. Tyvärr presenterades inga metoder för hur man åstadkommer detta. Vad har vi för strategier? Tips efterlyses!

Sedan följde rundvandring i grupper ledda av elever. 
I de klassrum jag besökte satt eleverna vid runda bord som i sin tur bestod av ett antal tårtbitsformade bord. Det innersta benet hade hjul vilket gör att möbleringen snabbt kan förändras. En lärmiljö som kan förändras utifrån behovet och förstärker demokratin i gruppen. 


När det gäller digitala verktyg berättade en elev att de inte har 1-1 ännu utan att de lånar eller bokar en enhet när de behöver den. Skolan utgörs av flera olika byggnader och i varje finns en uppsättning enheter att nyttja i klasserna.

Rektorn avslöjade att de nu är på väg in i en 1-1-satsning. 9/10 elever ställer sig positiva till det. Ett tidigare försök kallades ”bring your own device”, dvs de fick ta med sina privata plattor, datorer etc. Men bara 6/10 elever såg positivt på det systemet. 
Han talade vidare om att kommunen lagt in filter på vissa delar av internet och att skolan också kunde styra vad eleverna kunde nå. Det trådlösa nätet var ej heller tillgängligt för eleverna. Finns det ens en poäng med det med tanke på att eleverna har en egen tillgång till nätet i sina smartphones.
Samtidigt poängterade han vikten av att lära eleverna använda nätet på ett förnuftigt sätt. Apropå våra tidigare inlägg om digital litteracitet kan man ju diskutera detta förfaringssätt. Ska nätet vara helt öppet? Bör vi lägga in restriktioner? Vilka signaler sänder det? Vilket ansvar har vi som sätter enheterna i händerna på eleverna? Ja, många frågor blir det. Motsägelsefullt kändes det i alla fall.

Slutligen ett par exempel på deras Wall of Fame och när skolan förekommer i medierna.

Vår lösning med siten och facebooksidan känns modernare, inte sant?

/Andreas

1 kommentar:

  1. Kanske dags för oss att ta emot studiebesök i lite mer organiserad form?

    SvaraRadera