fredag 7 mars 2014

Gunnarsson, Greenscreen och Google


Idag är vi på G! (ursäkta ordvitsen :)

Dagen rivstartade med Micke Gunnarsson som levererade många tänkvärda ord. Kanske inte så många konkreta tips för hur lärarlivet blir enklare eller mer effektivt men hela hans sätt att beskriv olika livsåskådningar, förhållningssätt mot varandra och likavärdesprincipen hos barn och vuxna gav nya perspektiv. Mickes underbara sätt att använda metaforer för att beskriva vardagliga situationer var en energikick och underhållande. T ex tanken om att alla har en sol men ibland skyms den av moln. Kanske något att tänka på när vi möter våra elever. Både som lärare och förälder känner jag att det finns situationer där man kan/borde agera annorlunda ibland. Slutsatsen från Mickes tankar blir att vi måste se varje dag som en gåva, att leva här och nu och att visa mer kärlek till varandra och se varandra. Så nu går jag snart hem och praktiserar!

Därefter fick jag ta del av inspirerande men tekniskt utmanande råd från Hannes Bengtsson om hur man arbetar med greenscreen. Jag fick flera uppslag till hur vi kan använda det i språkundervisningen. Tror fortfarande att eleverna får hjälpa mig lite där!

Avslutningsvis en föreläsning i expressfart med Sydsvenskans Andreas Ekström om Google.
Mycket intressant information om detta enorma företag och deras makt. Avslutar med att googla fram en passande bild som sammanfattar dagen!





1 kommentar:

  1. Det är inte så svårt, jag lovar. Men skulle det strula sig så bara hojta till. Eller Googla... ;). Det finns mycket hjälp att få på youtube också: http://www.youtube.com/watch?v=q3QYjnRb5Bo

    SvaraRadera