fredag 7 mars 2014

Tankar

Det tog ett tag att få Micke Gunnarssons budskap att sjunka in. Jag ville först ha något med mer substans så direkt på morgonen och undrade när han skulle komma till saken. Sedan kände jag hur det klarnade och att det han sa nog egentligen var det viktigaste som sades idag för oss alla pedagoger, föräldrar, medmänniskor.

Att göra filmer att kunna lägga upp på ämnessiterna kom jag ett steg närmre, men fast det var ett dubbelpass kom jag inte hela vägen fram på grund av trubbel med att skapa osökbart konto på Youtube. Jag får försöka igen när jag får tid, för jag vill gärna kunna lägga in egna filmer. Lite frustrerande, men det finns kollegor nära som kan hjälpa mig och det känns gott.

Här ligger de två presentationer jag berättade utifrån, man får gärna komma och fråga mig om det. Jag vill betona att det inte måste vara 8B som fortsätter samarbeta med Umeå, det kan vara vilka som helst av 8:orna!

Presentation om samarbete Lund-Umeå
och
En site att ärva!

Avslutningen med Andreas Ekström var ren underhållning, trots sitt allvarliga innehåll. Hur ska vi komma ur googles grepp om våra liv, när vi helt frivilligt accepterar det?  Det är väl fortfarande en uppgift för oss i skolan att visa på säkra sökvägar och alternativ, men med 95 % i Sverige som nöjer sig med någon av de 10 första sökträffarna på google som tillräcklig källa, kämpar man i motvind.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar