fredag 7 mars 2014

Jag tar med mig sol-stollarna!


Från denna dag finns det två saker jag tar med mig: ”solen” och ”stollarna”.

Micke Gunnarsson påminde om att se solen bakom molen. Solen finns där, men är skymd bakom molen. Ser jag solen? Hittar jag strålarna? Vad är det för moln, hur kom de dit och hur kan jag få dem att lätta?

Andreas Ekström gav tänkvärda tankar kring Googles dominans i vår värld och därmed en utmaning till mig som SO-lärare. Visst har jag förfärats över att så många stolliga kommentarer kommer fram i söklistan när jag söker efter vissa ämnen, visst har jag reflekterat över hur det känns att få dem oönskat serverat i ansiktet. Andreas säger: ”Stollarna kommer högst upp eftersom de är så aktiva”.

Ja, just det! Då är det ju det jag ska göra med min SO-undervisning! Inte ducka för oönskade sökträffar. Jag ska diskutera fenomenet kring de aktiva stollarna och utnyttja de solstrålar som finns i rummet. Kan det vara solstrålarna i vår framtid som är de aktiva, de som kommer högst upp i söklistorna och balanserar vårt informationsklimat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar