fredag 7 mars 2014

Johanner tänker till!

Det har varit en inspirerande dag och en av sakerna jag tar med mig mest är att jag fått träffa alla pedagoger mer än vad jag vanligtvis gör, jag har känt mer gemenskap och sett starkare solstrålar hos alla vilket naturligtvis inspirerar.
 
För mig som bibliotekarie var det kul att få diskutera MIKs roll i undervisningen under Åsas workshop. MIK är något som kommer bli mer och mer centralt i undervisningen ju mer nätverksanpassat lärandet blir och jag hoppas att jag kommer kunna bidra till källkritiska diskussioner med både elever och pedagoger. Då jag precis börjat med lektioner i informationsundersökning så märkte jag direkt att vi behöver motivera elever till tålmodighet när de söker på ”nätet”. Vilket också gör att jag kommer in på Andreas Ekströms fantastiska föreläsning om google. Google är så enormt och lättillgängligt och eftersom vi fick bevisat hur självklart det är för oss att vi söker på Google först av allt så är det inte konstigt att det är det mest naturliga för eleverna att göra – de har ju fötts in i Googletiden! Det som krävs är att vi diskuterar, jämför och visar de vägen till andra sidor. Använd er bibliotekarie! ; )
 

/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar