onsdag 5 mars 2014

Kan en hälsning skapa trivsel?

Skolan ska synliggöra alla elever. Kan en hälsning vara en del av uppgiften? SAMS-gruppen på Fg uppmanade samtliga mentorer på skolan att ge eleverna i uppgift att hälsa på någon person på skolan som de inte känner sedan tidigare. 

Här kommer några elevreflektioner kring hälsandet:


Jag har hälsat på en 6:a. Jag gjorde det när de gick förbi. Jag har ingen aning hur de reagerade för de bara sa snabbt hej och gick vidare. 
Jag hälsade på städaren alltså han nya han som kommer från Spanien tror jag.
• Jag reagerade konstigt för jag hade aldrig hälsat på honom så han tyckte väll att det var konstigt.
• Helt okej.

Jag hälsade på städaren som jag inte vet vad han heter. När jag hälsade sa han hej tillbaka. Pinsam. 
Min hälsning:
Jag hälsade på bibliotekarien 2 gånger.
Bibliotekarien hälsade till baka båda gångerna.
Jag upplevde som positiv jag tyckte det inte var pinsamt eller att det kändes konstigt. Det tror jag bibliotekarien tyckte också.

 Min hälsning:
- Jag hälsade på en elev som var en tjej som gick i år kurs 8.
-Personen  jag hälsade på reagerade snällt och hälsade tillbaka.
-Jag upplevde situationen bra och trevligt.

Vem hälsade jag på? En elev som gick förbi vårt klassrum. 
- Hur reagerade personen? Han blev glad och sa hej tillbaka. 
- Hur upplevde du situation? Det var inget speciellt.

Min hälsning
Jag hälsade på städaren som brukar städa i toaletterna här utanför det här klassrummet.
Han kollade på mig snabbt och svarade hej sen fortsatte han.
Det var inget speciellt upplevelse. Hade inte riktigt några känslor för den situationen.

Min hälsning: 
- Hälsade på en min väns vän, en 6:a.
- Log
- Lite pinsam men okej

Min hälsning: 
Jag vet inte riktigt vem jag hälsade på men jag tror att tjejen jag hälsade på gick i åk 7. Jag hälsade på henne utanför bildsalen där var norden och bänkarna är. 
Hon reagerade så att hon tittade upp och såg glad ut och sa Hej! tillbaka till mig. 
Jag tycker situationen var ganska normal. Jag hälsar ofta på personer jag inte känner och jag liksom känner mig lite gladare av att kanske ha gjort någon persons dag lite bättre. I denna situation kände jag mig glad och tyckte det var roligt att få ett glatt leende tillbaka. 

Jag mår bra när andra hälsar på mig och därför tror jag att detta är en del i att utveckla "Fladden-andan" eller vi-känslan på Fg. Säga hej till andra på skolan ska vara en naturlig del av vår vardag och bör därför uppmuntras kontinuerligt.

1 kommentar:

  1. En lyckokänsla sprids i kroppen när jag läser detta. Jag läser det dessutom samtidigt som jag lyssnar på Micke Gunnarsson som berättar om alla uppgift att stärka varandra. I det perspektivet blev Hej-uppmaningen en bekräftelse på att vi tänker så rätt! Härligt att denna andan även visas här i bloggen. Jag lägger ut även sammanfattningen på Trivselenkäten. Heja SAMS! Heja Fäladgsården! TILSAMMANS skapar vi ...

    SvaraRadera