Skola 2011, hur ser den ut?
Vilka möjligheter ger oss nya läroplanen? Vilka begränsningar finns? Idag har vi valt att inte titta på begränsningarna utan möjligheterna. Dagens centrala utmaning var att formulera hur Fäladsgården ser ut om två år – vad har elevdatorerna inneburit?
Våra svar blev följande oreflekterade lista:
• Det varierande arbetssättet dominerar
• Datorerna används som en del i en fördjupad inlärningssituation
• Vi ha hittat tillbaks till ämnesintegrerade uppgifter trots ämnesbetygen
• Vi ser ett ökat elevinflytande i valet av angreppssätt för att nå olika mål
• Vi ser att eleverna känner glädje och inspiration i sina uppgifter
Vi leker också med tanken att vi arbetar med projekt (under t ex två veckors perioder) varvat med ”vanlig” ämnesundervisning (under t ex fyra veckors perioder) som avslutas med en reflektionsdag.
Ny teroretisk input:
21st skills century är?
· Kreativitet
· Samarbete
· Digital kompetens
· Kunskapsrelevans
Blooms taxonomi, en liten påminnelse:
Ingen pedagogog i världen kan väl säga emot att detta är vad våra elever behöver kunna i sin framtid? Det räcker att ställa sitt eget uppdrag mot en spegel och se vad som krävs, just det – kreativitet, samarbetsförmåga, digital kompetens och relevant kunskap.
Idag måste allt som presenteras serveras på ett smakfullt och lockande sätt. Det har nog egentligen alltid behövts men i dagens multimediavärld är efterfrågan och kraven allt större. Detta gäller både oss själva och våra elever. Här är datorn verkligen en möjlighet, både som inspiration i starten, under arbetet som råverktyg och i slutet som världsgalleri.
Vad är egentligen Tänk Om? Jo, Tänk Om menar att vi ska lägga ihop EU:s åtta nyckelkompetenser med FN:s 21st century skills med vår egen Lgr 11 och utifrån detta forma hela skolan och därmed också elevernas småuppgifter i vardagen. Och visst är det sant, och ändå blir vi konfunderade emellanåt. Vi ska ju sätta betyg också! Vi måste ju bedöma eleverna individuellt - utifrån enbart Lgr 11. Klarar vi det om vi utgår från alla tre hörnstenarna?
Svaret måste nog bli att vi är så illa tvungna! Som lärare och skolledare har vi alltid varit tvungna att följa våra styrdokument slaviskt men samtidigt haft ett uppdrag att tolka dessa och skapa något unikt för just våra lever och vår skola. Är det just det vi får hjälp med nu? Vi väljer att tolka det så.
Nästa uppgift under dagen var att presentera vårt elevuppdrag på ett för eleverna lockande sätt: som en blog med hjälp av wordpress eller blogspot, som en film med hjälp av iMovie, en voki eller animerad film i Xtranormal. Mycket skratt, lite hinder (Xtranormals server kraschade men startade igen...) och framför allt helt normala inlärningssituationer. Givetvis förutsattes att alla gruppers resultat kunde visas upp en timme senare.
och två exempel som som får oss att tänka efter:
Skola 2011 ska se ut som den första uppgiften!
Hade vi lyckats? Att skriva en uppgift som:
Hade vi lyckats? Att skriva en uppgift som:
• utgick från några mål i Lgr 11
◦ nådde den högre komptenserna i Blooms taxonomi
◦ utvecklade komptenserna enligt 21st century skills
◦ vad bedömningsbara
En uppgift som verkligen gav eleverna ALLA möjligheter att utvecklas mot alla förmågor och inte bara begränsad möjlighet.
Blandat resultat får vi nog erkänna men fantastiskt bra diskussioner. En lärare måste vara både stödjande, kritisk och utvecklande. Här fick vi någon att härma! Och alla måste våga misslyckas! Framtiden handlar om att vara modig!
Vi sammanfattar dagens input med:
• Tillit till eleven och medarbetaren. Man måste TRO att det kan komma något gott ur en person oavsett hur det ser ut idag.
• Att inte göra något är också ett val.
• Nya läroplanen är möjlighet.
Vi tänker vidare... i vardagen.
/Håkan och Viveca
Programmen som användes idag var:
Filmprogram:
- http://www.voki.com/ (vet vi att några använder på Fäladsgården, heja!)
- http://www.xtranormal.com/ (en del är gratis, en del kostar dollarpoäng, dvs pengar)
- http://vimeo.com (ett exempel finns här: http://vimeo.com/16368121)
Bloggprogram:
- blogspot via Google (här användes vår egen Comeniusblogg: http://terminaleurope.blogspot.com/ som exempel!)
- http://sv.wordpress.org/
Skriva i delade dokument:
- www.typewith.me
- www.sync.in
- http://www.google.com/google-d-s/intl/sv/tour1.html (kräver ett Googlekonto men Fäladsgården håller på att dela ut konto som är knutna till Fäladsgården, t ex Hakan.wollmark@faladsgardenlund.se)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar