Varför heter det Tänk om och inte Tänk vidare? När jag och Marianne lyssnade på en av föreläsningarna så slog det mig att mycket av det han sa byggde på att driva med mycket vi gjort tidigare. Skrapar man lite på ytan eller plockar bitar ur ett sammanhang så kan allt verka tokigt. Har inte mycket av det vi gjort tidigare varit bra så skulle vi inte varit där vi är idag.
Jag tror att många elever idag kan andra saker idag än tidigare, men de har knappast mer djup i sina ämneskunskaper. Är detta bra?
Jag skulle vilja se en vision med 1-1 dator, men även 1-1, elev - lärare, för elever som behöver stöd av olika slag för att förstå
texter och tolka samband. Vi känner till behovet. Varför går vi inte vidare och skapar möjligheten?
/Per
Fäladsgården, 6-9-skolan på Norra Fäladen som arbetar utifrån visionen: På Fäladsgården skapar elever och lärare tillsammans framtidens kompetenser genom Kreativitet, Samarbete och Kunskap. Skolan arbetar med digitala verktyg som en av flera verktyg i lärandet, tillgång till wifi och digital apparat är självklart. VI strävar efter att så många uppgifter som möjligt ska vara På riktigt! förankrade i samhället utanför skolans byggnad.
"Tänk Om" är en väldigt dålig översättning av Apples slogan "Think Different". Jag tror att om man siktar på ordet annorlunda så blir det lite bättre. Eleverna kan jobba på ett annorlunda sätt än vad de har gjort tidigare men vår pedagogik och den röda tråden i våra planeringar behöver vi inte röra runt i så mycket.
SvaraRaderaVad är det för föreläsning Du refererar till Per?
SvaraRaderaHejhej
Ja, det undrar jag också...
SvaraRadera