Sagt och gjort, i fredags åkte Fäladsgården till Furulundskolan i Partille för att tillsammans komma ytterligare en bit framåt i tänkandet kring 1-1 och möjligheterna att utnyttja all teknik till att göra lärandet mer verklighetsnära och engagerande för både elever och lärare. För inramningen av eftermiddagen stod Frida Edman som processledare och med sig hade hon, Martin Fernström (trodde vi!) - och Sven Paulsson.
Bussresan ägnades åt You Bet, kortversion av Londonkonferensen. Första reflektionen gjordes till Anna:
Därefter jobbade vi vidare med:
Ewan Macintosh tankar om skolans uppdrag: Http://www.youtube.com/watch?v=JUnhyyw8_kY
Inspiration till att utveckla vår lärmiljö: http://www.youtube.com/watch?v=JUnhyyw8_kY
Troed Troedsson om svensk skola: http://www.youtube.com/watch?v=TIPg8LBDkYY&feature=related
Samt några filmer som speglade skolsnack och seminarieinnehåll i London.
TACK Åsa och Carina för de fantastiska värdinneinsatserna!!!
Framme i Furulundskolan blev det kort presentation av de båda skolorna vilket visade att vi haft 1-1 lika länge, båda har kulturprofil, båda har handbollstokiga ungar, båda har arbetat målmedvetet med att integrera implementeringen av Lgr11 med 1-1. Att vi arbetar med olika operativsystem (Windows och MacOS) visade bara att tekniken är underordnad pedagogiken ;-)
Frida entrade scenen och snabbt hade alla fått nya samtalspartners och filosofiska frågor kablades ut: 3 minuters snack (anteckna, vidgat skrivbegrepp!) vad ni säger, Bryt och Byt, ny diskussionsgrupp, ny fråga, nya ant
eckningar. Intensivt, effektivt, nyttigt! för snackande lärare, och framför allt bekräftande, självförtroendehöjande och reflektivt.
Hmmrrh! sa Frida. Betydde: lugna ner diskussionerna och lyssna på mig; leende! Hur många av er har Twitter? 3-4 händer upp. Jag har postat ett dokument på Twitter som ni behöver i nästa övning. Grupp 1 har ansvar för att samordna fråga 1, grupp 2 fråga 2 etc. Om 30 minuter ska det vara klart! Kaffe och fika finns i personalrummet ;-)
- I den digitala kompetensen ingår nyfikenhet, det är inte att kunna specifika program och verktyg utan att kunna anpassa sig till ständigt nya sådana!
- Digitala hjälpmedel är en stor tillgång för elever med inlärningssvårigheter.
- Hela lärarkårens samlade kompetens behövs, alla har olika kompetenser.
- Dubbelarbeta inte - koppla ihop det gamla och det nya. Tänk appen vs tidtabellen.
- Kunskapsmassan är oändlig. Övningsmöjligheterna är oändliga. Vi närmar oss flipped classroom.
- Språk- och begreppsförståelsen blir på riktigt. Eleverna märker att de verkligen behöver sitt språk.
- Viktigt att våga misslyckas, att våga stå tillbaka när så behövs.
- Formulera frågeställningar som tvingar eleverna att tänka till och göra kunskaperna till sina egna och nödvändiga att redovisa på nya sätt.
- Vi ska lämna datorn som maskin och istället använda den som en “socialmaskin”!
Ledord genom hela dokumentet är: Variation, individualisering, autenticitet, samarbete och fördjupning, vilket visar på kompetenta (inklusive digitalt!), läroplanskunniga kollegium! Vilket vi och för sig visste ;-)
Tillbaks till klassrummet och nu Martin Fernström, guldäppelvinnare 2010 på scen: Digitala verktyg, testa och pröva! via Skype! (Tack SJ för att vintern än en gång satte stopp för transportmöjligheter). En eloge till Martin som lyckades trollbinda 55
fredagsgströtta högstadielärare via en knackig Internetlinje och Skype-skärm, fantastiskt! Fast bara det, en Skype-föreläsning, blev en erfarenhet för många, häftigt att ha Martin på en skärm och hans Prezi på en annan - allt i ett vanligt klassrum i en helt vanlig skola. Möjligt för alla utan en krona i insats således! Budskapet: Gör skolans vardag transparant! gick hem och triggade lärarhjärnorna.
Lite kul är att så här långt på dagen hade mer än hälften av lärarna startat Twitterkonto och startat det egna nätverkandet i Sveriges största personalrum!
Avslutningen på dagen var Stefan Pålsson. Intressanta reflektioner bjöds ur forskningsvärlden som enbart kan sammanfattas på ett sätt: Lärarna är viktigare än någonsin! Men hur ser vi på oss själva?
Besökare eller boende i det digitala samhället?
Vårt uppdrag är att lyfta alla (inkl föräldrarna!) till en förståelse för att användandet av digitala verktyg och medier är ett måste. Digitala världen ÄR samhället. Helt plötsligt blev skolan och lärarna de som berättar om verkligheten! Cirkeln är sluten! Lärarna står för visdomen i samhället ;-) DET är väl en inspirerande och kittlande tanke att ha med sig i arbetet med den omdefinierade skolan!
Tänk vad guldmöten kan ge!
Att vi sen knutit massa kontakter, hittat autentiska mottagare till våra elevers arbeten, blivit inspirerade och fyllt på självförtroendekontot; det är bara bonus ;-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar