Här
kommer ett hopplock av snabba tankar
och intryck från mig som varit iväg på LLL.
Palle Lundberg Stadsdirektör i Helsingborg Utsågs till Årets chef 2009 ”För att han på ett framgångsrikt sätt lyft
den kommunala verksamheten och förändrat bilden av Botkyrka. Palle Lundberg
sätter upp tydliga mål och får genom sitt engagerade och energiska ledarskap
med sig medarbetarna på vägen”. Bl a pratade han om att tänja gränser och att
våga.
Rolf
Ekman, professor emeritus i neurokemi vid
Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, pratade om ”Hjärnan vill ha roligt"
”Det krävs ett
helt nytt sätt att tänka för att lösa alla problem som vi skapat med det gamla
sättet att tänka” A. Einstein
Vad
är det som är svårt med matte? … kan vi lösa det genetiskt? Kan faktiskt vara
så!!
DNA
påverkas av miljön – och tvärtom
Epigenetik är den del av genetiken som behandlar
ärftliga men reversibla förändringar i genuttryck eller fenotyp som är oberoende av
förändringar i DNA-sekvensen.
Prefixet epi kommer av grekiskans επί vilket betyder på, och syftar till att
förändringarna sker utanför själva DNA-sekvensen. I multicellulära organismer
utvecklas flera olika celltyper som ger upphov till olika vävnader och organ.
Denna differentiering
till olika celltyper sker genom att gener
stängs av eller sätts på. När en differentierad cell sedan delar sig, bibehålls
genuttrycket i dottercellerna, så kallad epigenetisk nedärvning. Epigenetiska
mekanismer påverkas av faktorer såsom ålder, kemikalier, droger och diet.
Trevor Dolan, forskare på SU,
pratar om vad som i hans ögon är de fyra viktigaste delarna som kännetecknar
framgångsrik skolutveckling:
· Rektors ledarskap
· Höga förväntningar
· Lärarsamverkan
· …åsså formativ bedömning
Pratar om att forskare idag har visat att höger-vänster hjärnhalvan ÄR EN
MYT!!!
Fler myter som han avslöjade:
· vi använder bara 10% av vår hjärnkapacitet.
· Inlärningsstilar är också en myt.
Dolan var mycket kritisk till svensk skolforskning beroende på att
svenska skolforskare inte är intresserad av samarbete med hjärnforskare
Ignaz
Semmelweis: Semmelweis reflex= en reflexmässig avvisande av ny kunskap som inte
passar in i våra accepterande normer, tron eller paradigmen.
”2,8
miljardersatsningen på matematik är fullkomligt bortkastad, det vågar jag sätta
en årslön på!!!”
Aktivera
varje elev under en lektion
Han avslutade sin framställan med hur vi skulle få en
bättre skola
·
Skapa en miljö som gagnar risktagande. Det är
aldrig fel att svara fel
·
Använd och uppmuntra misstag. Låt eleverna
själva lösa problem.
·
Kontinuerlig feedback till eleverna och lärare.
·
Flexibilitet och mångfald vid val av undervisningsmetoder
·
Informera elever om hjärnhälsa (mat, sömn, motion, utmana hjärnan)
·
Informera elever om hjärnans plasticitet och hur de kan själva kan
påverka sin kognitiv och
intellektuell utveckling.
·
Höga förväntningar. Läraren gör skillnad.
·
Samverkan inom kollegiet som fokuserar på utveckling av effektiva
undervisningsmetoder.
Tomas Kroksmark pratade om ”Skola på
vetenskaplig grund” (modellskolan), ”Det strechande lärandet” och ” Den sofistikerade instruktionen"
Modellskolan är namnet
på ett skol- och kompetensutvecklingsprojekt som utgår från begreppen:
- En skola
på vetenskaplig grund
- Forskande lärare
- Full måluppfyllelse
- Kollektiv kompetensutveckling
- Forskande lärare
- Full måluppfyllelse
- Kollektiv kompetensutveckling
Läs
mer på http://modellskolan.se/forskning
Det strechande lärandet som innehåller
·
Digitaliseringen
·
Googleiseringen
·
Globaliseringen
·
Didaktiska nätresurser
·
Didaktiska nätverk
·
Didaktiska moln
Skolans sjunde paradigm:
Skolan som möjliggörare
Sedan pratade han om Den sofistikerade instruktionen
dvs datorspelens pedagogik. Varför
är de så framgångsrika och hur kan vi använda strukturen i uppbyggnaden av spelen
för att öka elevernas måluppfyllelse i skolan. Hur är de uppbyggda?
Resultat av hans forskning:
·
Episk pedagogik (vad gjorde egentligen Euklides;
Newton frågade forskarna vem slänger äpplena i trädgården och det kunde ju inte
forskarna där svara på)
·
Tävlingsmomentet
·
Känslan av att vara smart
·
Den sofistikerade instruktionen (de får
instruktionerna utan att de vet det)
·
Intentional optimism (en pedagogisk
variant där förmågan att avgränsa
innehållsliga fokus kombineras med att hela
lärandesituationen genomsyras
av tanken att allt är möjligt att lära sig)
·
Anonymt teamarbete
Läs
mer: Didaktisk Tidskrift, Vol 22,
No. 2. 2012, s. 375-385
De två dagarna avslutades av Elisabet
Nihlfors, Vetenskapsrådet ”Hur står jag bäst
rustad, som ledare för en pedagogisk verksamhet, inför de utmaningar som
framtidens lärande kräver?!”
Hon menar att svaret är att genom att vara/skapa
·
Tydlig
·
Synlig
·
Delaktighet
·
Fest
·
(Kultur – Struktur – Ledarskap)
/Håkan
/Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar