måndag 26 augusti 2013

Google in Education - En nordisk användarträff kring Google Apps

En lärorik helg i Köpenhamn med fokus på Google apps och hur man kan använda sig av detta i undervisningen.
Träffen var på Örestads gymnasium som är en fantastisk skolbyggnad i nytänkande. Här har man 40 st klasser men bara 15 klassrum. Detta för att lärarna måste tänka om hur man kan organisera sin undervisning. Mycket av arbetet sker i grupper lite var stans i byggnaden.



Det genomgående temat som nästa alla återkom till var att man genom att samarbeta i lärprocessen kunde uppnå mer lärande. Viktigt att skilja detta mot att eleverna gör ett arbete tillsammans där en elev gör vissa sidor och en annan elev några andra sidor som man sedan bara sätter ihop till ett arbete.

Varför man skall samarbeta.
  1. Ökar kunskaperna / förmågor
  2. Stoppar reptilhjärnan! Är man trygg i sin omgivning så fungerar inlärning. Är man stressad, orolig så hindrar det inlärning.
  3. Skapa möjligheter som man som ensam person inte kan uppnå
  4. Är man också trygg så vågar man sig in i en risktagande situation, komma ut ur komfort zonen!

Nytt - Bättre - Mer Är ett bra mantra!




När man sedan ser andra prestera så går det ju även för en själv att göra samma sak!

Här propagerade de mycket för att ha Google +  konto på så många som möjligt för där finns det möjlighet att ha ett samarbete och en gemensam plattform liknande Facebook  men nu med bara folk inom skolan t ex. Denna kanal vigd åt det pedagogiska arbetet. För att ha ett konto enligt Google så måste man vara minst 13 år och detta är de stenhårda på. De stänger ner hela Google + och man får en liten straffavgift. Något för oss tycker jag!

Lärare visade hur de använder Drive och Siter för att skapa portfolios med elevarbeten så att man kan se tillbaka och då verkligen se en utveckling. Ett tipps var även att spela in sina egna lektioner och titta på det som var lyckat och det man kan förändra. Över tid så utvecklas även lektionerna.

Det finns ett smart sätt att skapa korta urler för hemsidor och om man delar ut en sådan url så kan man få ut mycket information av detta. Hur många som klickat, vilken webläsare och typ av dator som används. Var inloggad på ditt Google konto och skriv i en ny flik adressen goo.gl så kommer du dit.

Hur man genom formulär kan samla in undersökningar och prov. sedan lite hur man kan arbeta vidare med den information man samlat in via t ex ett formulär.

Olika tredjeparts appar visades och vi fick möjlighet att testa några stycken. Ett sätt att organisera grupparbeten fick vi också vara med på. Varje gruppmedlem får en specifik uppgift och sedan när arbetet är klart så sprider man ut alla grupper i nya tvärgrupper så att man får visa detta till sina kamrater i mindre grupp och även ta del i de andra gruppernas arbeten.

Jag fick också göra min första Androidapp till telefonen och det var en enkel programmering som liknar Scratch för de som känner till detta.

Det alltid bra att träffa person som man skall ha en relation med så detta var riktigt bra. Jag fick t ex lära mig hur vi skall installera AppWriter som är en talsyntes kopplat till Google Chome och Google dokument. här kan man också få ordförslag när man skriver och det inte bara på Svenska utan på ett 20 tal olika språk. Något för språken?
Jag skickar ut länk mm separat.

Varje dag avslutades med en Demo Slam där en person har 2 minuter på sig att visa något. Jag visade upp skolans nya hemsida på knagglig Engelska och lite teknisk strul men efteråt så fick vi positiv respons på sidan. Det jag ville förmedla var att denna hemsida är dynamisk och att alla lärare är med och utvecklad den! Bra gjort!

1 kommentar:

  1. Härlig läsning!
    Enorm blandning av input: läromiljöer, appbyggande, språk/dyslexistöd, samarbete, pedagogik och teknik, alt på en helg!
    Extra kul att du visade upp vår nya site för världen!
    Tänk vilken kompetens vi har på Fäladsgården!

    SvaraRadera