Storyline
Storyline är en metod för berättande genom
skrivande kring en berättelse man skapar tillsammans. Arbetet bearbetas såväl i
grupp som individuellt (http://www.storyline.nu/).
Monica Carlsson visade hur hon genom den digitala tekniken arbetar
med Storyline i sina ämnen: engelska, tyska och svenska. Hon använde sig av ett
bloggverktyg och skapade rummet för berättelsen: Fritidsgården, The Taurus Express och en camping i Tyskland. Bloggen blir på så sätt en virtuell mötesplats där alla/många slags
karaktärer och händelser får plats. På
fritidsgården handlar det mycket om möten och förstås kärlek och eleverna
skulle bl a skriva en kärleksdikt. Jag fastnade särskilt för en dikt som en
elev, som kallar sig Borgström, har skrivit:
Du är mitt xbox.
Du är mitt highscore.
Du är det ingen annan klår.
Du är som Nuke på Wasteland.
Det inget annat rår på.
Min kärlek för dig är som OMA Dangerclose till en Nootube.
Med dig hade jag kunnat få vilken killstreak som helst.
Förutom att använda sig av Blogger, så gjorde eleverna sina egna Vokis, skapade egna och nya rum eller comic strips (pixton.com), ljudfiler, filmsnuttar mm. Med digitalt Storyline finns det knappast några begränsningar; om rummet/väggen blir full - bygg ett till rum (site/blogg)!
Monicas bloggar och tankar kring Storyline kan man läsa om på hennes egen blogg: Storylinebloggen.
Med alla dessa idéer med mig funderade jag över hur jag arbetar i mina ämnen (svenska som andraspråk och engelska) och insåg att jag bara med ytterst lite justering av mina LPP:er lätt kan använda mig av, kanske inte direkt Storyline, men av ett bloggverktyg till fiktion. Sagt och gjort så har jag nu i min sva-åtta börjat med ett deckararbete där de ska (som tidigare) skriva sin deckare men den här gången i en egen blogg, länkat till min deckarsite (Deckare åk 8 (SvA). Inledningsvis ska de skapa sin huvudkaraktär och genom en Voki presentera den. Jag får se hur detta landar, men spännande kommer det att bli.
Du är mitt xbox.
Du är mitt highscore.
Du är det ingen annan klår.
Du är som Nuke på Wasteland.
Det inget annat rår på.
Min kärlek för dig är som OMA Dangerclose till en Nootube.
Med dig hade jag kunnat få vilken killstreak som helst.
Förutom att använda sig av Blogger, så gjorde eleverna sina egna Vokis, skapade egna och nya rum eller comic strips (pixton.com), ljudfiler, filmsnuttar mm. Med digitalt Storyline finns det knappast några begränsningar; om rummet/väggen blir full - bygg ett till rum (site/blogg)!
Monicas bloggar och tankar kring Storyline kan man läsa om på hennes egen blogg: Storylinebloggen.
Med alla dessa idéer med mig funderade jag över hur jag arbetar i mina ämnen (svenska som andraspråk och engelska) och insåg att jag bara med ytterst lite justering av mina LPP:er lätt kan använda mig av, kanske inte direkt Storyline, men av ett bloggverktyg till fiktion. Sagt och gjort så har jag nu i min sva-åtta börjat med ett deckararbete där de ska (som tidigare) skriva sin deckare men den här gången i en egen blogg, länkat till min deckarsite (Deckare åk 8 (SvA). Inledningsvis ska de skapa sin huvudkaraktär och genom en Voki presentera den. Jag får se hur detta landar, men spännande kommer det att bli.
Appar i språkutvecklingen
Så mycket bra appar det finns! Som språklärare var jag ju förstås
mycket nyfiken på vad jag kan använda i mina ämnen. En delar appar är gratis
och en del kostar en mindre summa pengar, men jag tror nog att det är en
kostnad väl värd sitt pris.
Olle började med att säga att det inte finns några pedagogiska
appar utan att alla appar kan vara pedagogiska i rätt sammanhang med rätt
elever. Han visade därefter appar efter de fyra förmågorna tala, skriva läsa
och lyssna:
Jag klurade lite på vad jag kan använda mig av i min undervisning
och jag fann att många av apparna krävde djupare koll, så jag hämtade hem ett
flertal till min ipad. Får se vad jag kan använda mig av i min undervisning.
Gabriella
Inspirerande!
SvaraRaderaSjälv var jag och lyssnade på vår fäladskollega Ingrid Tidvall som berättade hur hon använder Flipped classroom, dvs instruktionsfilmer istället för faktablad i sin musikundervisning. Nästa workshop var Skoldatetekets Åsa Jönewi som berättade om alla fantastiska appar och program som idag finns tillgängliga i våra digital devicer. Mycket fokus på elever med särskilda rättigheter men även smarta hjälpmedel för alla andra som bara vill lära sig på ett annat sätt än det gamla vanliga.