"Med projektet lärde jag mig massa olika saker om hur man ska tänka när det gäller att ta ställning till olika etiska modeller. När vi hade genomgången förra veckan om etik och moral tyckte jag det verkade lite krångligt men efter projektet tycker jag det är enklare att förstå. Jag fick lära mig mera skillnader mellan pliketiken, sinnelagsetiken och konsekvensetiken och hur man ska tänka när man ska fatta olika beslut och enligt vilken modell man tänker.
Det mest användbara jag tar med mig från projektet är nog just hur man ska tänka enligt de olika modeller. Alltså i vilken modell är det här beslutet taget i och hur ska jag tänka för att veta det. Jag tar också med mig mycket saker från när vi var på studiebesök på sjukhuset eftersom att jag jobbade med vårdprioriteringar, det var intressant och väldigt lärorikt tyckte jag.
Jag blev förvånad över när vi var på sjukhuset hur intressant det verkade att arbeta där. Innan har jag aldrig velat arbeta med sjukhus eller något sånt men efter studiebesöket tyckte jag det verkade väldigt roligt och spännande samtidigt som de verkade lite läskigt. Jag tyckte också det var enklare att förstå när vi har arbetat med det.
Jag skulle ha fått ut mer av det här arbetsområdet /projektet om...Jag vet inte riktigt vad jag skulle gjort för att få ut mer av det här projektet. Det skulle kanske vara att ta vara på tiden lite mer när vi var färdiga med vårt arbete eftersom att vi snackade lite då när vi var klara för att vi inte hade någonting att göra. Annars arbetade jag väldigt effektivt och försökte ta vara på tiden så mycket som möjligt."
Jag har lärt mig att ringa till olika företag, hur man ska gå till väga och vilken sida av sig själv man ska visa när man ringer/mailar eller träffar dem. Detta är väldigt viktigt att lära sig då jag i framtiden vill söka jobb, ifrågasätta något företag eller göra en stor undersökning av någonting. Jag blev förvånad över hur snabbt olika företag svarade, men även hur långsamt andra företag svarade. Det var en besvikelse att inte kunna kontakta ett populärt företag som H&M och prata med dem personligen, utan man hänvisades till t.ex "frågor och svar" och var "en i mängden"."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar