onsdag 1 mars 2017

Öva din självkontroll och hjälp miljön!

Jag har spenderat mina lovdagar på ett engelskt universitet, University of Kent i Canterbury.
När jag är här, så har de flesta studenter reading week och de är oerhört pressade över sina essays som ska skrivas. Jag förstår snabbt att problematiken att hitta fokus är lika aktuell bland universitetsstudenter i England, som bland våra högstadieelever på Fäladsgården.  Snackisen bland studenterna på biblioteket är appen Forest.” Forest your phone! ” hörs lite överallt. Jag blir nyfiken och testar!  Denna app ska jag introducera på hemmaplan.

Gör så här! Ladda ner appen Forest. Den hjälper dig att hålla dig ifrån sociala medier samtidigt som du gör en insats för miljön. Den finns både i en gratis- och köpversion.

Öppna appen och, bestäm hur lång tid du ska arbeta fokuserat, och starta tiden. Under denna tid bör du inte titta på allt kul som händer på din telefon. 
Under din förbestämda tid, växter en liten trädplanta. När tiden är ute, har du ett fullvuxet träd. Detta träd lagras i appen för att sedan bli ett riktigt planterat träd någonstans i världen där det finns behov av nya träd. 
Kan du inte motstå frestelsen, och går in i ditt Instagram- eller  Snapchatflöde, så dör ditt träd direkt; och då känner du dig hemsk!



Ett litet tips för att öva din självkontroll

Jeanette Rådh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar