torsdag 3 februari 2011

Första dagen på Tänk Om! 2011-02-03

För några veckor sedan var vi i London och blev inspirerade till att forma en skola som matchar samhällets krav på Framtidens kompetenser. Rapporten såg ut så här:


Nu är det Tänk Om som gäller.



Tänk Om, vad innebär det? Tänka nytt? Tänka annorlunda? Eller?
 Vi trodde vi skulle få svar, men som vanligt - nej! Det är vad vi gör det till! I början kände vi igen oss, sen var vi ute på hal is och sist var vi hemma igen men ändå, inte. Varför? Är Fäladsgården den skola vi vill? Ja och nej.

Vi är duktiga! Vi tänker kvalitativ kunskap. Vi tänker formativ respons. Vi tänker mål och planeringar. Men ändå... Är vi där vi vill vara? Har vi Tänkt Om?

Alla pedagoger har datorer, eleverna börjar få sina datorer. Hur kommer vi vidare? Hur lyckas vi matcha framtidens nyckelkompetenser:

  • Modersmål
  • Främmande språk
  • Matematiskt kunnande
  • Digital kompetens
  • Initiativförmåga/företagaranda
  • Lära att lära
  • Social och medborgelig kompetens
  • Kulturell medvetenhet


Flera av punkterna är vi superduktiga på, men hur är det med initiativförmåga/företagaranda? Lära att lära (börjar vi bli duktiga på)? digital kompetens (kommer nog)? Värdegrunden arbetar vi med hela tiden; både vår egen som pedagoger och elevernas gentemot varandra och allas tillsammans. Utgår vi alltid från det kompetenta barnet, den kompetenta medborgaren som Reggio säger? Oftast... men ibland faller vi igenom och tar den enklare vägen mot målet och visar med hela handen. Blir det kunskap? En framtidskompetens värd namnet? Troligen inte, mer en siffra till, till dokumentationen.


Vi är så duktiga på Fäladsgården, men ändå saknas det lilla sista? Var finns det? I vår organisation? I våra ledarhuvud? I våra pedagoghuvud?
Är det något denna dag givit är det fler frågor men inte den typen av frågor vi trodde vi skulle ställas inför. Vi kände oss tämligen duktiga när vi fick uppdraget att:

"Ditt uppdrag är att hitta två kollegor att arbeta med som du inte känner sedan tidigare. Ni ska tillsammans skapa ett uppdrag för din eller dina kollegors elever. Uppdraget ska läggas upp i ett gemensamt dokument kl 16.30 idag.

Uppdraget ska:
- Utveckla kompetenser för framtiden - Era framtidskompetenser eller 21st century skills
- Leda eleven mot de högre nivåerna i Blooms taxonomi
- Leda mot uppfyllelse av de nya styrdokumenten och några mål inom dessa

Ni ska även kunna redogöra för hur elevernas kunskapsutveckling kan följas med uppdragets hjälp."

Att skriva en uppgift gick bra (vi kände oss duktiga i jämförelse med några av de andra) men är det uppgifter vi ALLTID ska ge elever, och alla elever? Nej, men IBLAND är nog superviktigt för att nå styrdokumentens intentioner och att utveckla de kompetenser som våra elever behöver i framtiden.

Återigen kom vi och tänka på ämnesperioder och projektperioder. Kan det vara något i framtiden?

Vi tänker vidare i morgon.



P.S Allt grupparbete gjordes som delat textdokument i http://typewith.me/ utmärkt verktyg i allt gruppande!
/Håkan och Viveca

2 kommentarer:

  1. Härligt att se att ni känner att Fäladsgården är där (nästan). Tänk-Om lär en inte svaret på frågorna, utan handleder i hur man kan finna svaret. Känns det igen?

    SvaraRadera
  2. Skoj att ha er med på resan mot Sveriges bästa och kreativaste skolor. Välkomna!

    SvaraRadera