Vi tycker mentorstiden är en värdefull tid som är lätt att fylla med bra material! Det är bra att få tid att sitta ensam med en elev, det har vi saknat förut. Mentorstiden kan också användas till gruppstärkande övningar, demokratiska beslut etc. Det kan vara bra för eleverna att ha ett litet konkret mål att uppnå till nästa vecka.
En mentor ska stötta i alla situationer, inte bara den pedagogiska biten som Herr Strandberg fokuserar mycket på. Vi tycker att det är viktigt att jobba med det sociala samspelet också! Hur kan du arbeta på ett effektivt sätt i skolan om du vantrivs?
Mentorn ska coacha på ett personligt sätt. Vi är ju olika, någon har lång arbetslivserfarenhet medan en annan kanske har lättare att kommunicera med eleverna socialt. Vi vill att vår mentor ska tycka att det är lätt att söka hjälp och få tips av sina kollegor i arbetslaget.
Fäladsgården, 6-9-skolan på Norra Fäladen som arbetar utifrån visionen: På Fäladsgården skapar elever och lärare tillsammans framtidens kompetenser genom Kreativitet, Samarbete och Kunskap. Skolan arbetar med digitala verktyg som en av flera verktyg i lärandet, tillgång till wifi och digital apparat är självklart. VI strävar efter att så många uppgifter som möjligt ska vara På riktigt! förankrade i samhället utanför skolans byggnad.
måndag 10 oktober 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Härlig inställning till oss som mentorer! Visst är det sociala viktigt; fungerar inte det är det svårt att få lärandebiten att hitta ro. Förhoppningen är ju dock att våra sexor ska ha med sig strategier för detta spel nu när de sätts i nya sociala konstellationer. De som behöver extrastöttning kan få detta just här, på mentorstiden. Övriga går direkt på lärandestöttningen. Personliga coacher är superviktiga, här finns ju förebilden!
SvaraRadera