torsdag 24 november 2011

Några tips för en digitaliserad pedagogik

Kort workshop med Patricia Diaz gav oss några fler verktyg att använda 1-till-1. Väl beprövade av Patricia Diaz som visade användbarheten för hela lärprocessen från inspiration och lektionsarbete till bedömning och utvärdering.

Bitly.com

Förkortar långa webadresser. T.ex. slipper jag skriva upp följande till eleverna
https://sites.google.com/a/faladsgardenlund.se/www/home

Om jag istället går till bit.ly kan jag stoppa in den långa adressen där och den ger mig en kortare:
http://bit.ly/tShHHQ

Todaysmeet.com

Chattrum som jag slipper ha ett konto för att logga in till. Enkelt att använda för eleverna. Läraren kan sedan skriva ut ett protokoll över diskussionen. Bra för elever som inte är aktiva muntligt i en diskussion.

Google Docs

Bra för att kunna dela dokument i molnet.

Voki.com

Lite kul program för att skapa en animerad figur som man sedan kan bestämma vad hon ska säga. Ett alternativ för elever som inte vill synas på bild men som fått i uppgift att spela in sig själva när de redogör för något.

Google Sites

Enkelt sätt att bygga upp en hemsida eller wiki. Perfekt för att publicera elevernas arbete så att de kan visa upp sina arbeten oavsett om det är faktauppsatser eller undersökningar.

Twitter

För att följa andra lärare som samlar goda erfarenheter av en-till-en.

Facebook

Dias hade inte sina elever som facebook-kompisar men de hade skapat grupper för varje klass som hon var med i och på det sättet kan hon kontakta eleverna via gruppen utan att vara kompis med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar