tisdag 18 juni 2013

Kunskapsveckan den 17/6-13

-->

Kunskapsveckan den 17/6-13

BFL, SAMR, formativ bedömning, kamratbedömning, IUP är alla teorier för hur eleven ska lära bättre och utvecklas mer. Det måste naturligtvis vara huvudmålet för skolan att sätta eleven i centrum och ge eleverna bästa möjliga förutsättningar för egen utveckling och eget lärande. Vår roll som lärare är att skapa dessa möjligheter för eleverna men vår uppgift måste också vara att kunna entusiasmera eleverna för våra specialämnen och förmedla en glädje i att studera just dessa ämnen samt vad de har för roll i vår vardag.
Därför var det spännande att en hel dag få lyssna på, samtala med och ställa frågor till personer från Lunds Universitet som är experter på fysik och aktivt delaktiga i arbetet med att utveckla ESS och Max IV. Föreläsningar som behandlade anläggningarnas roll för Lunds utveckling som kunskapsstad, vilken samhällsfunktion forskningen kan innebära och inte minst den spännande fysiken bakom anläggningarna.
Vi får inte glömma denna typ av fortbildning för lärare som inriktar sig på fördjupning i det egna ämnet/ämnena, så att vi själva håller oss på tå och kommer tillbaka till skolan med en härlig känsla av nyfikenhet och glädje, som bara en hel dag om fysik kan ge.  Denna glädje för fysik vill vi naturligtvis förmedla till eleverna, kanske kan vi formulera en sinnrik SAMR-uppgift tillsammans med våra kollegor, svara på kluriga frågor, stöttande BFL eller helt enkelt berätta om ESS och max IV med stor inlevelse.
Den 17 juni 2013 fick en glad gubbe i våra kalendrar.
/ Per Wahldén & Marianne Carlsén

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Vi behöver ämnesfortbildning för att få känna och fortsätta visa nyfikenheten och glädjen i de ämnen vi valt att undervisa i. Utan det står sig olika pedagogiska vinklingar slätt.

    SvaraRadera