Kunskapsveckan den 17/6-13
BFL, SAMR, formativ bedömning, kamratbedömning, IUP är alla
teorier för hur eleven ska lära bättre och utvecklas mer. Det måste
naturligtvis vara huvudmålet för skolan att sätta eleven i centrum och ge
eleverna bästa möjliga förutsättningar för egen utveckling och eget lärande.
Vår roll som lärare är att skapa dessa möjligheter för eleverna men vår uppgift
måste också vara att kunna entusiasmera eleverna för våra specialämnen och
förmedla en glädje i att studera just dessa ämnen samt vad de har för roll i
vår vardag.
Därför var det spännande att en hel dag få lyssna på,
samtala med och ställa frågor till personer från Lunds Universitet som är
experter på fysik och aktivt delaktiga i arbetet med att utveckla ESS och Max
IV. Föreläsningar som behandlade anläggningarnas roll för Lunds utveckling som
kunskapsstad, vilken samhällsfunktion forskningen kan innebära och inte minst
den spännande fysiken bakom anläggningarna.
Vi får inte glömma denna typ av fortbildning för lärare som
inriktar sig på fördjupning i det egna ämnet/ämnena, så att vi själva håller
oss på tå och kommer tillbaka till skolan med en härlig känsla av nyfikenhet
och glädje, som bara en hel dag om fysik kan ge. Denna glädje för fysik vill vi naturligtvis förmedla till
eleverna, kanske kan vi formulera en sinnrik SAMR-uppgift tillsammans med våra
kollegor, svara på kluriga frågor, stöttande BFL eller helt enkelt berätta om ESS och max IV med stor inlevelse.
Den 17 juni 2013 fick en glad gubbe i våra kalendrar.
/ Per Wahldén & Marianne Carlsén
Bra skrivet! Vi behöver ämnesfortbildning för att få känna och fortsätta visa nyfikenheten och glädjen i de ämnen vi valt att undervisa i. Utan det står sig olika pedagogiska vinklingar slätt.
SvaraRadera