Jag såg Malala ta emot fredspriset och jag lyssnade på hennes ord om skolan och hur barn i halva delen av världen berövas möjligheterna till skolgång, eller får nöja sig med grundläggande läs- och skrivkunskaper. Med sin Nobelföreläsning talade Malala till mig som förälder och lärare, hon talade till ledande politiker och hon talade till världens barn och våra elever.
Eftersom våra elever kanske inte söker sig själv till att lyssna på Nobelpristagare, så har jag bestämt mig för att visa talet för 8B och 8D denna vecka. Om någon av er har tid över under veckan, så tveka inte att låta era elever ta del av hennes ord.
Det är Malalas tur att börja tala en bit in i sändningen: 01:22:40 kan vara lagom att starta upp. Hela programmet ligger kvar på svtplay.se: Nobel-2014-fredsprisutdelningen till den 9/1.
Malala säger till oss att det är dags att vi får världens ledare att inse hur viktigt det är med utbildning. Men hennes ord kan också bidra till en diskussion i våra klasser, där elever och skolpersonal tillsammans kan stanna upp och reflektera över hur viktigt vårt arbete i skolan är. Det är viktigt att vi alla kommer förberedda till våra lektioner, visar respekt inför varandra och känner stolthet över allt positivt vi lyckats åstadkomma under terminen som har varit.
Om ni ser klippet och fångas av något av det hon har att säga, så får ni gärna kommentera era tankar till en vidare diskussion.
Jag såg talet med 6B i fredags, de var mycket imponerade och det passade klockrent då vi gemensamt läst "Den osynliga flickan" av Deborah Ellis och de varit djupt engagerade i flickan Parvanahs liv som varit med om mycket av det so Malalis "systrar" från hela arabvärlden, vilka hon bjudit in till Nobelfestligheterna i Oslo.
SvaraRaderaVisar man talet idag kan man knyta an till dagens bedrövliga nyhet:
SvaraRaderahttp://www.svt.se/nyheter/varlden/flera-hundra-i-gisslan-pa-pakistansk-skola
En dokumentär " Nedräkning i Afghanistan" har Cecilia Lind och jag visat våra 6:or nu i höst, just för att den bl a tar upp flickors situation likt den Malala talar om, den tar upp hur det är i Afghanistan idag och berättar om de senaste 10-12 årens utveckling, sedan talibanerna drevs från makten.
SvaraRaderaMycket av det som boken "Den osynliga flickan", jag nämnde i förra inlägget, handlar om tar de upp i dokumentären. Därför såg vi den tillsammans med eleverna.
Ex på uppgifter sexorna fick att ta reda på och jämföra med boken då de såg dokumentären
- Flickors möjlighet att gå i skolan, dels då talibanerna hade makten och idag
-Kvinnors möjlighet att vistas ute och ha egna jobb, dels då talibanerna hade makten och idag.
-Vilken makt har talibanerna idag?
-Hur går valsystemet till idag?
De hittade alla svaren och resonerade mycket bra kring just en kvinnlig rektors utsaga:
-Vi får inte jämställdhet och demokrati i det här landet förrän pojkar och flickor får lov att gå i skolan ihop och vänja sig vid att flickor/kvinnor har lika stor rätt att prata som pojkar/män och att de ska förhålla sig till vad de andra sagt.