Exemplet denna gång är ett urgammalt SO-tema: konflikten i Israel och Abrahams barn. Temat har använts på olika sätt de senaste 25 åren men är tyvärr ständigt lika aktuellt, ingen lyckas ju skapa fred.
Gemensamma frågor i början av slutuppgiften. |
Nu har ett gäng åttor på Fäladsgården fått i uppgift att tänka ut möjliga fredslösningar. Deras lärare (@HeleneNyren) litade på deras förmåga och tog kontakt med UD. De svarade och var intresserade. Visst vill de läsa ungdomarnas förslag! Alla förslag är viktiga i denna utdragna konflikt! Jullovet kom emellan men i fredags hade Fg-läraren och UD-sekreteraren telefonkontakt igen, nu för att komma överens om hur förslagen ska överlämnas. Lärarens förslag var publicering på en site där Jan Eliasson, vice generalsekreterare i FN kunde ta del av det han ansåg relevant. UD-sekreteraren ville dock hålla förslagen hemliga till Jan kom till UD (Jan googlar hela tiden och skulle då med största sannolikhet hitta elevernas site, SAMR-nivå 4!). Diskussion följde mellan läraren och UD-sekreteraren, på lika villkor, ett givande och tagande utifrån Jans mottagande och elevernas möjlighet att lära av varandra.
Två stolta professioner som kompromissade och fann gemensam lösning utifrån respektive behov och organisation.
På tisdag ska flera av förslagen vara publicerade på elevernas site, tillgängliga för Jan Eliasson och UD samt hela övriga världen som kan svenska språket. De som valt brevformen är sända direkt till UD och skrivna enligt den mall som UD önskar.
Bakgrunden till de kompetenta fredslösningarna finns i det proffsiga arbetsområdet.
/Viveca
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaHär finns elevernas arbeten och förslag:
Raderahttps://sites.google.com/a/faladsgardenlund.se/israelpalestina/