fredag 27 februari 2015

Att ligga i startgroparna

Svenskämnet består, som vi som arbetar med det vet, av ganska många olika delar. I klass 7c arbetar vi för tillfället med en blandning av nordiska språk och källkritik. Detta gör vi på många olika sätt, med hjälp av MIK-rummet, med Frost-sånger på de nordiska språken, och väldigt mycket med hjälp av en sida som heter nordeniskolan. Förutom de filmer, texter, sånger och tävlingar som finns där kan man anmäla sig som potentiell vänklass, vilket vi gjorde. Ganska mycket mot vad vi förväntade oss fick vi napp. Och där känns det nästan som historien borde börja...

Vi har idag haft en lektion som fyllts av chattande på danska och svenska med vår vänklass på Nordagerskolan i Ringe på Fyn. Eleverna är lika gamla och den nyfikenhet som tidigare funnits på danskan har på ett ögonblick mångfaldigats. Jag får frågor om förkortningar och slanguttryck, vi kollar igen med deras lärare och eleverna och det är...på riktigt.

Tanken framöver är att vi ska träffas, på något sätt. Vi har en klass i ett annat land som vi kan träffa flera gånger, en klass som valt internationell inriktning och där skolan har en uttalad ambition att skapa utbyten. Vi får se var det slutar, men ivern att lära sig uttrycka sig och intresset för de nordiska språken är en mycket inspirerande drivkraft i lärarvardagen. Känslan av att något är i sin linda gör att lektionen rusar förbi för alla inblandade.

1 kommentar:

  1. Vad kul! Jag ska fråga om 7d eller 7b också vill ha vänklass i Danmark. Vi har precis läst Nordiska språk vi med.

    SvaraRadera