Skam den person som skriver negativt om skolan, iallafall på Fäladsgården stämmer inte det! Inte på Norra Fäladen heller! I år har vi verkligen sjösatt våra gemensamma Norra Fäladen - vision:
Som ni sett i tidigare inlägg provar vi en helt ny organisation av bild och slöjd. Under föregående år arbetade slöjd- och bildlärarna tillsammans igenom respektive kursplan och hittade vad som var gemensamt och vad som är ämnesspecifikt. Utifrån detta har de nu skapat bild-slöjd, där de arbetar med samma projekt men utifrån de olika ämnenas särart. Vad sägs t ex om animationsprojektet i åk 8? Jättespännande och klokt nytänk. Säkert måste vi jobba ännu mer så här för att få ihop vår skolvardag.
Det kan inte vara rätt att så många timmar ska läggas ner på en högstadieskola som vi gör, för att få ihop elevernas och lärarans schema. Tänk om vi kunde ha fått använda de timmarna till pedagogisk utveckling istället? Obligatorisk timplan, olika individuella val, individuella anpassningar, behörighet och lärararbetstid. Minst två parametrar för mycket för att få ihop en klok organisation som ger mest effektivt lärande.
Ibland får jag frågan om vi i skola diskuterar lärande. ?!? Säger jag, det är det enda vi diskuterar; hur de olika eleverna lär sig bäst och i vilken lärmiljö. Just därför är det extra frustrerande när vi märker att rena organisationsdelar sätter stopp för en klok pedagogisk lösning. Men vi kämpar på!
BFL (Bedömning För Lärande) är just ett område där vi kämpar på, långsiktigt. Nu går vi in på år 3 och i en helt ny fas. Några gör detta i form av mattelyftet (Skolverkets satsning), vi andra som kollegialt lärande. I helt nya grupper med delvis nya samtalsledare har var och en identifierat ett lärandedilemma som man vill specialstudera och arbeta fram lösning till, tillsammans med sina kollegor i samtalsgruppen. Extra kul är att vi har möjlighet att arbeta tillsammans med lärare i alla årskurser eftersom både Backaskolans och Fäladsskolans lärare är med i grupperna.
Nyfiken på våra tankar:
Det ska bli riktigt spännande att följa detta arbete!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar