lördag 28 januari 2017


Bett 2017 ExCel - The Finland Phenomenon

Dagarna blir lite tutti-frutti blandade då jag nu ska beskriva lite utav de föreläsningarna som jag varit på dag två och tre och inte bara summeringen. Men den bakar vi in i denna "kebaben" som jag skulle ha uttryckt det spontant.

Det intressanta är de tips man snappar åt när man snackar med kollegor i andra sammanhang som tex på en middag, eller när man sitter i tunnelbanan bland tusentals folk, eller i bussen när vi transporterades någonstans etc. För det hände ofta att jag fick typ säga -Vänta, ta om det igen. Så tog man samtidigt upp mobilen och gjorde anteckningar. Men det var också åt andra hållet. Jag fick flera gånger upprepa -höger och vänster, hit och dit och ibland svarade de med exakt samma mening -Vi hade behövt en sån som du. Men Örebro, Upplands-Bro, Oscarshamn ligger lite för långt ifrån så jag fastnar i Lund. 


Jag vet även detta blir tutti-frutti då rubriken lyder "The Finland Phenomenon" och så har jag skrivit om allt annat än Finland. Även om jag är tekniker och gått på föreläsningar som handlar om mitt område så har jag nästan ändå sett mest fram emot att gå på föreläsningarna som handlar om hur man gör i de finska skolorna. De ligger ju väldigt högt rankade i någon sån där lista där länderna jämförs i hur duktiga elever är skolmässigt. Det var jag helt insnöad på. Varför det då? Jo, jag ville ha det där facit till hur de lyckas bättre än alla andra. Ge mig det tänkte jag så kan jag presentera det och så kan vi få det bättre bland våra 'kids' tänkte jag. Det går ju rykten om att de har längre sommarlov, korta, skoldagar, mindre läxor, lite prov och att 'kidsen' respekterar lärarna. Perfekt! Jag lyssnade, antecknade, fotade, jag ville absolut inte missa något. Fick du facit Claudio? Nä, jag fick inget facit. Det fanns inget facit. Men jag fick svar och intryck på varför det gick så bra. Men berätta nu då, vad var det? Jo, det är en mix av olika faktorer. En faktor var att man först och främst ska ta PISA resultaten med ro. Det är lugnt, det är ok oavsett vart man ligger och så var det vidare med prov, tester och läxor. Det är själva inställningen, man ska ta saker i sin egen takt och med ro. Man har stora friheter i läroplanen, man ger fria ansvaret till läraren så de kan nå målen. Det var viktigt att se den enskilda individen och få med exakt alla elever in i båten där man har hjälper de elever som behöver mer stöd men också vikten om att ge de elever som vill avancera mer och snabbare så de får svårare uppgifter för att de ska också känna sig bra i hens takt. Mer då? Kom igen nu. Det finns en annan faktor och stor skillnad. Lärar yrket är väl respekterat i Finland, det är status att vara lärare. Det är svårt att komma in på lärarutbildningen och man vill bli lärare i Finland. Jämför vårt dagsläge i Sverige. Jag hör ju själv hur en del lärare berättar för mig att de funderar på att ändra karriär, starta eget m.m. Sen var det delen med respekten, i föreläsarens skola så ställde sig barnen automatiskt på sin plats, alla var i tid och de hälsade på läraren utan att läraren behövde rätta till något. Men jo hon berätta att det är oerhört arbete som ligger bakom för att komma dit och att det är slitsamt, tufft men när man fått det bra som fortsätter det och man behöver bara göra små rättelser. Detta är något som för mig funkar väldigt bra när jag har mina lektioner och jag vet att vi är alla olika som lärare men jag avslutar det hela med att berätta som Linn Österås sa att det finns inget facit till den sk framgången vi har i Finland utan varje lärare får plocka sina egna verktyg för att lösa de tydliga uppsatta målen. Så receptet är att man får plocka det som man kan använda för sig. För vi är ju alla olika men det finns för alla alltid ett eget recept för att få till sin egen kaka.

Var det allt? Nä jag var på några föreläsningar som handlade om hur man ett program kan låsa en enhet oavsett system på olika sätt och detta ska jag prova för detta är vad jag letat efter. Man brukar avsluta med det roligaste men jag kommer att avsluta med det tråkigaste. Jag var på en föreläsning om att använda Minecraft i undervisningen. Men den var komplicerad och tråkig. Claudio varför var den komplicerad och tråkig? Jo för att nå målet så ska det vara enkelt och det var inte enkelt att ens installera spelet och banorna och svårt att förstå vad man skulle använda det till. Den var lika rörig som föreläsaren som hade massor med ikoner på skrivbordet och som inte kunde hämta mjukvara pga nätet osv. 

Thats it folks. Jag har 25 minuter på att packa ner mina saker för att checka ut. Peace out ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar