Hej gott folk!
Så här i början av terminen, då man är full av energi, har jag ägnat kvällarna åt dessa tre punkter:
1. Överblick styrdokumentet
Jag har jobbat med att få en överblick av det centrala innehållet och förmågorna. Liknande system hade jag med gamla läroplanen. Här har jag även med vad åk 4-5 jobbar med enligt överenskommelse. Detta är fortfarande under konstruktion, men man ser lätt vad man behöver göra nya uppgifter kring. Bifogar bilder:
2. Instruktionsfilmer:
Redan förra terminen började jag
göra instruktionsfilmer till bilden. Denna termin har jag fortsatt med
detta. Dels genom att spela in mina keynotes med tal, så att elever som
missat genomgångarna kan ta igen detta genom att se på filmen hemma. Sen
har jag även filmat instruktioner, genom att rigga en kamera på ett
stativ som filmar det jag tecknar. Jag är nu uppe i 18 filmer tror jag.
Mitt mål är att ha gjort instruktioner till alla "tekniska" bitar. Efter att ha provat olika sätt, kör jag nu med ett youtube-konto, dit jag laddar upp mina filmer. Jag gör dom privata genom att kryssa i "olistad". Alltså kan man inte hitta filmerna om man inte har länken, och den får bara eleverna via It´s learning/bildsalen.
3. Facebook-profil
Sist men inte minst, har jag skapat en profil i facebook som heter
BildCissi. Tanken kom, då det ibland dyker upp elever som vill adda mig
på mitt privata konto. För att få det att fungera att ha två konton, så
har jag mitt jobbkonto på safari och det privata på firefox. (tips till
er). Jag har oxå gjort ett "program" av mitt jobbkonto, som ligger i
dockan och som fungerar som mailprogrammet. Man kan ha det stängt, men
om det dyker upp ett mess från en elev får man en liten siffra på
ikonen, så att man kan gå in och svara dom.
På profilen kan jag även lägga upp bilder av elevarbeten och pysseltips, eller använda som samtalsforum mellan eleverna och mig.
Tack vare facebook, har jag dessutom fått mer kontinuerlig kontakt med
en bildlärare i kommunen. Gunnesbos bildlärare Mikael. Vi har redan haft
långa diskussioner om ämnet och de nya styrdokumenten. Känns som ett
lyft att ha någon att prata med om ämnet. Vi vill åt samma håll.
Thats all folks
BildCissi
Fäladsgården, 6-9-skolan på Norra Fäladen som arbetar utifrån visionen: På Fäladsgården skapar elever och lärare tillsammans framtidens kompetenser genom Kreativitet, Samarbete och Kunskap. Skolan arbetar med digitala verktyg som en av flera verktyg i lärandet, tillgång till wifi och digital apparat är självklart. VI strävar efter att så många uppgifter som möjligt ska vara På riktigt! förankrade i samhället utanför skolans byggnad.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Så inspirerande!
SvaraRaderaMycket överskådliga tabeller. Ska försöka mig på något likande i NO och Ma.
Samma med instruktionsfilmer, det måste jag också komma igång med.
När det gäller facebook har jag testat att ha en grupp för varje klass eller årskurs. Jag vet inte hur det kommer fungera och jämför gärna med din lösning inför nästa läsår.
Den som inte säger att vi omdefinierat vårt lärande har inte fattat! Härlig entusiasm! Vilken kreativitet, härligt!
SvaraRaderaLysande Sickan!
SvaraRadera