torsdag 12 april 2012

EdCamp Öresund

Carina, jag och Viveca tog oss i onsdags kväll till Malmö högskola för att vara med på Malmös första Edcamp. Edcamp är ett sätt för lärare att utbyta erfarenheter med andra lärare genom en knytkonferens. Så här gick det till: Vi kom dit. På vita tavlan kunde man fylla i ett eget tema i ett schema eller kolla in om det fanns något annat tema som man ville diskutera. Sen var det 30 minuter per pass och 6 olika temabord att sätta sig vid per pass. Alltså totalt 18 diskussionsteman att välja bland.



Det diskuterades mycket kring 1-1 såsom sociala medier och yrkesetik, digital identitet, digitalt berättande, bloggar i undervisningen, sociala nätverk i undervisningen och digitala läromedel men också bland annat entreprenörskap, schemalös skola och projektbaserat lärande.

På pass 1 tog Carina och jag chansen att bolla tankar kring elevlärspridare eftersom vi tillsammans med Ingrid skulle vilja starta en ny elevgrupp på Fäladsgården som kan få information och utbildning för att hjälpa klasskamraterna att hänga med på att kunna använda alla nya program och få ut det mesta av sin dator. Olle Strömbeck från Tunaskolan var snabb med att nappa på idén och vi ser nu fram emot ett samarbete där både vi lärare och eleverna kan utbyta erfarenheter kring 1-1 med en grupp från Tunaskolan.

Detta med knytkonferens var spännande. Entusiasmen var hög och ifrågasättandet var konstruktivt. På pass 3 pratade vi om hur vi på Fäladsgården jobbar utifrån SAMR för att utveckla undervisningen. En annan lärare som satt med vid bordet var undrande hur man gör med de elever som inte hjälps av datorn eller som har hinder som gör att de inte kan använda dator. Vi diskuterade också hur man ska se på anonym publicering mot att de ska stå för vad de skriver och kunna publicera det med sitt namn.

I höst utlovas nästa EdCamp Öresund. Läs mer här http://edcamporesound.wordpress.com/.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar