Tricia Keleher, rektor på The Stephen Perse Foundation School berättade sina tankar kring skolutveckling.
Utgångspunkten var att hennes skola ligger mitt i Cambridge, har otroligt höga resultat men mer beroende på föräldrarnas kunskaper än elevernas förmågor.
Hennes Key sentences var:
- Skolan ska inte vara en egen kunskapsorganisation det ska vara en plats för kreativa ungdomar.
- Learning not teaching. Learning environment not teaching environment.
- The library should be the inspiring space!
- If you could do everything digital you are a robot!
- Alla måste ta ansvar för sin egen Learning Community.
Mycket diskussioner om Leraning environment och hur kreativa lärmiljöer vekrligen är. Måste man bygga om? Räcker det att bygga om? Nej, skolkulturen måste ändras samtidigt. Skolbygganden får inte bli vår identitet, tänkvärt Fäladsgården!
Det viktigaste är dock att eleverna får testa sina kunskaper på riktiga arenor/samhället. Digitalt och IRL - båda är lika viktiga! Men, skolan får inte bli en isolerad organisation, det skapar den ungdomsarbetslöshet vi står inför idag. Intressant tanke som Daniel Lundqvist hade.
Dagens skola måste: Öppna upp, utsätta sig för verkligheten! Först det viktiga att hända!
/Viveca
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar