Seminarie med LIN-education
Vi är många som känner oss
förvirrade och splittrade av alla olika verktyg som vi måste
använda för att kunna kommunicera med elever och föräldrar. Det
är för många kanaler och många kanaler behöver inte
nödvändigtvis betyda bättre. Nu har verktyget kommit som samlar
alla dessa i ett. Låter det intressant? Då ska du ta dig en titt på
LIN educations Lärcirklar. En Lärcirkel är ungefär en virtuell
LPP (där syfte, centrala innehållet, bedömningskriterier,
genomgångar, arbetsuppgifter, bedömningsuppgifter, reflektion och
blogg rymms). Tanken är att alla delar av kursen syns för eleven.
Låt mig ta ett exempel. Om syftet är tex att få kunskap om de tre
tysktalande huvudstäderna så gör man en utstakad”resa” för
eleven där denne måste passera vissa hållplatser (hubber). Vid
dessa hubber finns olika nodes. Det kan vara en klickbar text med
fakta, ett Youtube clip, en bild, en fråga m.m. som de ska ta del av
eller aktivt jobba vidare med. Resan har vissa sidospår för de som
är intresserade. Under resans gång kan man se enskilda elevers
aktiviteter (dvs inlämningar, frågor, bloggar osv). Alla frågor
och formativa bedömningar sparas och är lätta att hitta när det
är dags för bedömning. Det finns även möjlighet för elever att
samarbeta i detta verktyg. Just nu arbetar LIN-pedagogerna med att ta
fram olika lärcirklar såsom retorik, graffiti m.m. Dessa kan man
sedan kopiera och sedan själv lägga till eget material lämpligt
för sin undervisningsgrupp. Detta är inte svårt! Varför gör vi
inte genast detta? Det är förenat med en viss kostnad och då måste
hela kommunen säga ja. Andra kommuner har gjort det. Vad väntar
Lund på? Skulle vi inte vara Sveriges bästa skolkommun?
Cathrine Zander
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar