fredag 7 mars 2014

Perspektiv

Ibland när jag tänker på vår egen plats i historien och hur vi ser på förändringar, tänker jag på mina föräldrars generation och allt som de har varit med om. Eller ännu mer på generationen innan.
Min farfar föddes 1896. Året han började skolan flög människa för första gången och dagen efter hans sjuttiotredje födelsedag landade man på månen. När han röstade första gången hade inte kvinnorna någon rösträtt. Han var 41 när semester blev lagstadgad. Den resa han gjorde under sin livstid har jag ofta använt som exempel på den otroliga utveckling av kommunikation och demokrati som skedde under 1900-talet.
Efter dagens många intryck känns det som att vi själva är del av en ännu större omvandling av människans förutsättningar och möjligheter. Förändringarna är större och mer genomgripande än vi som befinner oss mitt i detta någonsin kan förstå. För ett ögonblick gungade marken under fötterna...
Hur vi ska använda detta i vår pedagogvardag har jag ingen aning om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar