Det har varit en inspirerande, rolig och bra dag, med ett bra upplägg med inspirerande storföreläsningar i början och slutet. De olika workshoparna var bättre och tydligare presenterade i år, kanske hittade man därför mer rätt. Det känns onödigt att värdera och jämföra det vi varit med om, summan har varit det viktiga, och allt har varit intressant och speglat varann. Det är ett bra betyg när man blir sugen på att jobba mer klockan fyra en fredag, men en sådan dag har det varit.
För spanskans del känns den nygamla bloggtanken mer aktuell och levande, och vi ska bara hitta rätt i formen och uppdelningen. Leta efter en blogg på en spansksite nära dig snart ! (Och Zaragoza-bloggen räknas inte :)) Frågan är hur mycket vi ska göra, men elevernas egna aktivitet känns långt viktigare; att vara coach och handledare känns som en naturlig roll i blogglärarvärlden. Kanske har vi ett lätt sätt att hitta en mottagare så fort vi skriver något i den Umeåskola där eleverna redan samarbetar med våra.
Från Åsas workshop känner vi oss stärkta i hur vi använder oss av vår spansksite med målet att komma ifrån spanskbok och dess begränsning i så stor utsträckning som möjligt. Sedan tidigare har vi många argument i forma av aktualitet och att vi vill ha med mer bredd, ljud, bild, värld, men workshopen om MIK gjorde att vi kände att vi var en del i ett större sammanhang som ska lära våra elever förbättra sin digitala "literacy", ett begrepp som kändes svår översatt. Detta för att de ska bli Bättre Samhällsmedborgare, för att ta till stora, och faktiskt helt oironiska ord.
/La Cissi & La Ann
Fäladsgården, 6-9-skolan på Norra Fäladen som arbetar utifrån visionen: På Fäladsgården skapar elever och lärare tillsammans framtidens kompetenser genom Kreativitet, Samarbete och Kunskap. Skolan arbetar med digitala verktyg som en av flera verktyg i lärandet, tillgång till wifi och digital apparat är självklart. VI strävar efter att så många uppgifter som möjligt ska vara På riktigt! förankrade i samhället utanför skolans byggnad.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar