söndag 15 januari 2012

Lite klokare ;-)

Vilken kreativitet! Vilken inspiration! Och vilken bekräftelse!!! På att omdefinierat lärande är det som Lgr 11 förespråkar. Omdefinierat lärande är en genuin tro på eleven (Reggio!), förutsätter proffsiga pedagoger (Reggio!) och river skolväggarna ut mot verkligheten för att använda den.


Någon frågade: Vad var det bästa med You BETT-dagarna? Det bäst

a var absolut att vi fått bekräftelse på att vi är på rätt väg. Denna bekräftelse har levererats genom allt nätverkande morgon, middag, kväll i en fullständigt ohierakisk blandning av pedagoger, skolledare, politiker, processledare, forskare och förvaltningsanställda från hela skolsverige - häftigt!


Bara en sådan liten grej som att allas namnlappar enbart innehåller namn: inga titlar, företag eller uppdrag här inte. Befriande!


En liten fras en kollega sa under en kreativitetsvandring tar jag nog med mig som den allra heligaste: jag har plockat ner handen lite. Varningshanden. I frasen ligger för mig en genuin bekräftelse av att vår skolutveckling de senaste åren har varit rätt, att den ger våra elever oanade möjlighet till lärande och att vi alla kan ta aktiv del i utvecklingen av att göra Sveriges skola till världens bästa! Skapad av proffsiga pedagoger! I den resan är Fäladsgården en liten viktig pusselbit.


Röd tråd genom alla seminarier har varit: Bjud in världen till era klassrum! Utnyttja Internet! Vi har aldrig haft denna enorma möjlighet som vi har nu. Helt gratis når vi

hela världen, på studs! Skypa, blogga, chatta, skriv tillsammans. Allt går att göra med våra maskiner! Här och nu, gratis! Behövs övningsböcker, läroböcker med fiktiva situationer, cd-skivor mm när verkligheten bara väntar på oss? Tror inte det. Eller, nej! Varför ska vi ge läroboksförlagen den vinsten?


KREATIVITET och EGET DRIV! är nyckelord i allt omdefinierat lärande - både för elever, lärare och skolledare.


Som Thomas Ravelli sa under sin stand up med tema självförtroende en av kvällarna:




Ta dig ur komfortzonen och ta för

dig av livets möjligheter! det kostar på men ger utdelning.









En instans, eller kanske två saknades: representanter från Utbildningsdepartementet och Skolverket. I varje hörn har det diskuterats elever, lärande och skolutveckling.


Få gånger har ordet teknik, program eller operativsystem nämnts; det har bara nyttjats, överallt, hela tiden. I varje

moment har alla sneglat över axeln, fått tips, provat och delat med sig av alla de möjligheter våra apparater ger oss. Om det sen är iOS, Windows, iPad (av någon anledning användes inga andra läsplattor ...) eller smartphones spelar ingen roll, det är pedagogiken och användandet som det viktiga. Och alla delar med sig kors och tvärs av ALLT. Det är så häftigt!


Några av alla småtips jag bär med mig som lärare:

  • Börja ett arbetsområde med att du släpper ut eleverna i närområdet för att fotografera. Fotoema beroende på vad arbetsområdet ska handla om: insekter, geometriska figurer, människor, kläder, gradstenar, hus; ni förstår. I klassrummet matchar eleverna foto med Google goggles som länkar till wikipedia. Grundfaktan är på plats och nu kan det verkliga lärandet sätta igång. Minst tre startlektioner bortrationaliserade till förmån för samtidsbevakning.
  • Spela in en kortfilm med den allra viktigaste grundfaktan. Ge eleverna detta i läxa till startlektionen. Filmen ligger kvar och kan ses om och om igen. Även här vinner vi tid och kan lägga lektionstid på det väsentliga, det eleverna verkligen behöver hjälp med! Där pedagogen behövs!
  • Spela in elevreflektion via PhotoBooth. Super för alla våra elever som tycker det jobbigt att skriva. Använd ljud mycket mer än vision!
  • Samlat på http://www.Historypin.com/ finns tusentals historiska bilder, fritt fram att använda. Användningsområdena är oändliga!

Själv har jag blivit förtrogen med Twitter (så häftigt att få respons i realtid under föreläsningen! och samtidigt se vad som pågår på de andra seminarierna), fått massa programtips, insett Facebooks möjligheter, sett Google Apps fördelar men framför allt insett att SAMR-modellen (Punteduras fyra nivåer) är vår givna karta till att nå vår vision. Tack för denna insikt kära kollegor! En reflektionspromenad tillsammans gav mig veckans aha:

  • Vår vision är bra men den räcker inte, vi behöver en karta.
  • Vi bedömer summativt för mycket, det räcker med summering inför betyget. Kanske vi t o m skulle ha en ”betygsmingeldag” när vi bara pratar med varandra, jämför elevarbeten, sambedömer inför betygssättningen. Fram tills dess arbeter vi enbart formativt. Skulle det inte lätta på både vår egen och elevernas stress betydligt? Lgr 11 ger oss stöd i denna tanke, tack o lov!
  • Vi tänker rätt! Vi ska bara vara noggranna med att enbart tänka analys, reflektion, kunskapssökande, coaching och kreativitet! Bort med stödfrågor (mer än till dem som verkligen behöver det), ”petuppgifter”, och redovisningar av kunskap som bara vi lärare (ooupps nu blev jag lärare i mitt tänk igen ;-) vill ha, ingen annan ser mening i det. Använd datorerna till det de är bra på! Strukturera, hitta fakta, sammanställa kreativa tankar (till filmer, podcasts, bildspel, musik etc etc), inspelning, kommunicera, kollaborera! Allt blir så mycket bättre om vi använder alla apparater som vi nu har! Våga se möjligheterna! Alla kan det här!

En klok föreläsare sa: Om du är utschasad som lärare på kvällen har du gjort för mycket av dina elevers lärande. Mycket tänkvärt!


En middag hade jag Dr Ruben Puentedura till bordet och fick möjlighet att verkligen diskutera skola, lärande och omdefinierat lärande i olika delar av världen. Härligt att få en människa bakom vår karta.


Ur allt detta tar jag med mig att min roll som skolledare är att:

  • Vara tydlig!
  • Hålla fast kursen!
  • Ge alla medarbetare möjlighet till erfarenhetsutbyte.
  • Stödja!
  • Visa visionen och målbilden, mer än ofta!
  • Tala om att vi kan våga plocka bort massa arbetsuppgifter!

På ett seminarium sades följande: ”Vem bestämmer? ALLA ska inte bestämma, då blir det väldigt konstigt. Visionen måste bestå och måste vara ledstjärna. Ledaren måste hålla i! Måste vara systematisk, uthållig och staka ut

kompetensutvecklingen. Ingen får komma till en kompetensutvecklingsdag utan att bidra med något!” Tänkvärt tycker jag.


Våra styrdokument då? Stödjer oss!

Lgr 11: skolan har ansvar för att … använda modern teknik.

Undervisningen ska utveckla entreprenöriella förmågor, vilka är:

  • Nyfikenhet
  • Initiativförmåga
  • Drivkraft
  • Självförtroende
  • Samarbetsförmåga

Företagsamhet – NEJ!

TaSigFörSamhet – JA!


Att få lova att tillbringa fem dagar med kreativa kollegor från hela Sverige är en ynnest! Inte en enda gång har det sagts att det inte går, att vi inte har tid, inte har råd eller att det har vi redan provat. Befriande! Men dagarna hade inte blivit det de blivit om inte alla närvarande ständigt hade bidragit, arbetat hårt från tidig morgon till sena kvällen/natten och haft en genuin positiv inställning till hela konferensens mål: Att göra en skillnad som gör en skillnad!


Nu tar vi hand om all vår inspiration, samlar oss hemma och skapar möjligheter till

att konkretisera vår karta (SAMR-modellen: Puenteduras fyra steg), stöttar kollegorna i insikten att vi ÄR på rätt väg. Det ÄR mödan värt! Vi är skyldiga våra elever det här! Ur denna karta är jag övertygad om att nya uppdrag, nya ämnesöverskridande projekt, kreativa lärmiljöer ger de learners (hittar inget bra ord på svenska! även det tänkvärt) som vi valt ha som vårt arbete.

1 kommentar:

  1. Ni har haft en fantastisk resa, både den in i det omdefinierade lärandet, 21 century learning och även till BETT2012. Många bra reflektioner, tips och ord på vägen till oss som ligger i bakhasorna.
    Sedan vill jag ge ett personligt tack till dig för ditt sällskap och kloka tankar.

    SvaraRadera