lördag 14 januari 2012

Carinas tankar efter BETT

Redan efter den första förmiddagen började det surra för fullt i mitt huvud. Hur kan vi på Fäladsgården utvecklas utifrån alla dessa goda saker som vi redan gör. Detta utan att vi ska lägga till en massa nytt, utan istället använda det vi redan gör bra. För vi är otroligt duktiga!
Det jag tycker att vi ska göra är att se hur vi kan utveckla våra arbetsuppgifter utifrån SAMR-modellen. Detta för att ge eleverna ännu mer inspirerande och utvecklande uppgifter, men även för att träna eleverna i deras olika förmågor/skills. Alla arbetsuppgifter ska dock inte utformas för att nå nivå4, utan alla nivåer är viktiga.

På en föreläsning som jag lyssnade på pratade föreläsaren om att vi i skolan ska utbilda tågluffare och inte charterresenärer. Jag tyckte det var en riktigt bra metafor. Vi ska inte lära våra elever att sitta ner och följa med på resan, utan vi ska lära våra elever att våga ta andra vägar och vara öppna för nya kontakter på resans väg.

Kreativitet och eget driv är något som vi behöver hjälpa eleverna med, men är vi lärare goda förebilder? Vi som lärare måste vara kreativa i vårt sätt att planera, genomföra och utvärdera elevernas arbete. Vi behöver lära eleverna att ha ett eget driv, vilket jag tror vi ökar om just arbetet känns kreativt och utmanande. Så hur goda förebilder är vi?

Det sista jag vill få med är för alla som känner att det är för mycket teknik eller att tekniken känns svårhanterlig. Glöm inte ”Pedagogiken går före tekniken. Tekniken är en möjlighet att utveckla pedagogiken."

Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att det är viktigt att vi utgår från vad vi redan har skapat och som passar till Lgr11 och bearbetar det tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Det tål att sägas en gång till: Ni ÄR duktiga! Kommer dessutom att "låna" ditt avslutande citat som ett substitut till "Det handlar inte om tekniken, utan de sätt vi använder den på"

    SvaraRadera