LIN-education
höll i denna föreläsning och de lutade sig på en nyligen släppt
rapport när de fastställde att det tar 7 år att förändra en
skola. I en förändringsprocess börjar man som skolledare oftast
med det reaktiva dvs att städa akuta problem och behandla uppkomna
problem. Istället ska man fokusera på och göra plats för det
proaktiva då man förutser framtida behov och formar framtiden. Om
inte skolledaren gör detta vem ska då göra det? Det två första
delarna kvarstår dock och här är det inte alldeles lätt, tycker
jag. Hur man ska göra? Arbetsdagen har ju bara ett visst antal
timmar. Svaret måste vara att delegera dessa arbetsuppgifter, men
till vem? Lärarna behöver i vissa frågor hjälp med
beslutsfattandet och då måste någon kunna göra detta. Hur lyckas
man med denna ekvation? Dessa frågor kräver svar. LIN pratade också
om kriskurvan som vi alla går igenom vid nya beslut. Vissa går
igenom hela kurvan på fem minuter medan andra behöver betydligt
längre tid på sig. Kurvans olika steg kännetecknas av förnekelse,
ilska, oro, apati, sorg, acceptans, förhandling, omställning och
till sist uppslutning. Som skolledare kan man inte börja leda en
förändring förrän man själv har nått acceptans, annars märks
det. Vid nya uppdrag behöver individen först förstå, acceptera sitt motstånd, inse vad sitt nya uppdrag är och slutligen finna
engagemang i sitt nya uppdrag. Dessa modeller är lätta att
applicera även på elever och hjälper i alla fall mig att förstå
när och hur jag ska lämna information vidare för att sedan
förändra arbetssätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar