Framtidens
ledarskap med Tricia Kelleher rektor på The Stephen Perse
Foundation School i Cambridge
Tricia
talade mycket om de hinder man som ledare upplever når man vill
börja förändra något som redan är bra. Hur säljer man in
konceptet Förändring är nödvändig för föräldrar, elever,
lärare och politiker? Hon pratade om att vi måste gå från en
skola som handlar om ämnen till en skola som handlar om eleverna. Då
är den fysiska lärmiljön viktig. Man måste skapa lärplatser där
kommunikation är möjlig och bryta upp det fyrkantiga klassrummet
med sina fyrkantiga flyttbara bänkar. Våra klassrumsmiljöer med
bänkar på rad har sett ut så sedan 1800-talet i viktoriansk stil.
Vi måste ha en utbildning för framtiden istället för en för
dåtiden, sa Tricia. Bibliotek ansåg hon också viktigt i denna
miljö. Skolan ska heller inte vara en isolerad miljö. Skolan ska
vara en del av samhället. Ett sätt att göra detta på var att hon
bjöd in ”gamla” elever som tidigare hade gått på skolan på
möten som kallades ”Inspire me” där samtalen mellan den vuxne
och eleven handlade om deras liv. Dessa samtal var populära och
sågs fram emot. Tankar som väcktes hos mig var hur oerhört
traditionsbunden skolan fortfarande är både i sin fysiska miljö
och sin struktur. Ofta lutar vi oss tillbaka på att skolan inte går
att förändra pga ekonomin och detta är ett enkelt sätt att
avfärda förändringskrav istället för att våga se möjligheterna.
Den faktiska skolbyggnaden behöver inte byggas om från grunden och
”lektionerna” (möten mellan elever och pedagoger) behöver inte
kastas ut. De behöver bara förändras och fortsätta förändras
för att matcha 2000-talets skola och den professionella utbildning
som vi vill stå för.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar