Troed Troedsson titulerar sig själv
som framtidsanalytiker, en spännande och kanske provokativ titel.
Och provocerad blev jag verkligen under detta pass, men på ett
positivt sätt. Ibland kändes det nästan som en spark i magen. Ser
min pedagogiska roll verkligen ut så? Har jag inte kommit längre än
så där? Framtidsanalytiker? Kan man verkligen sia om framtiden? Är
det inte det som vi lärare gör varje dag när vi försöker välja
ut det eleverna behöver kunna? frågade Troed oss. Han pratade
mycket om skillnaden mellan kompetens kontra kunnighet och förklarade
begreppen såsom att competence=the ability to compete, emedan
kunnighet bygger på kunskap, information och erfarenhet. Det senare
har varit gällande från 1850, men nu går samhället mer ut på
kompetens dvs strävan att hela tiden utvecklas och att försöka
vara bättre än sin omvärld där så många redan är så kunniga.
Troed pratade vidare om utvecklingskurvor för företag och enskilda
individer. Se bild! Innovationsgraden (förnyelsegraden) avgör hur
du lyckas.
Kunskap
bygger på information där hjärna, funktionell, långsiktig och
specialisering är nyckelbegrepp emedan innovation bygger på
kommunikation, värderingsstyrd, kortsiktig och komplexitet.
Det viktiga är alltså inte var du är utan vart du är på väg.
Jag lämnade denna föreläsning alldeles skakig och oerhört
inspirerad. Ja, jag vill vara del av framtidens lärande. Ja, jag
vill våga släppa rädslan för det okända. Jag vill börja nu!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar