söndag 3 februari 2013

Flippa klassrummet!


En termin har jag flippat! Jag vänder på steken helt enkelt! Gör tvärtom! Det kallas att flippa klassrummet, men har ingenting med att flippa ut. Det är väl genomtänkt och nu har jag till och med fått bekräftat av bl.a. Troed Troedsson, framtidsanalytiker,  som underströk att informationsströmmarna i skolan måste ändra riktning om lärandet ska bli framgångsrikt och innovationsgraden öka.




Genom att flippa fokuserar man mer på lärandet och mindre på läraren. Det blir mer tid till att träna med läraren i skolan. Möjligheten till att individualisera ökar. I mitt fall innebär det att de genomgångar som jag tidigare gjorde på tavlan ser eleverna på egen hand före lektionen. Jag har gjort små, korta filmer , som de får i läxa att se. När lektionen börjar kommer de med förförståelse och vi kan börja diskussionen på en högre nivå. Vi får tid att träna tillsammans. Det som de gjorde hemma tidigare - tränade fast på egen hand - sker nu i klassrummet tillsammans med mig eller klasskamrater. Möjligheten att diskutera frågorna blir större, hjälp finns att tillgå. Fler blir vinnare!Vi har flippat klassrummet! 

En flipp behöver nödvändigtvis inte bestå av filmer. Allt som du vänder på i syfte att öka fokus på lärandet kallas en flipp. För mig blev det dock korta filmer (2-6 min). Jag har börjat med att använda mig av Keynote. Det finns mer att önska i hur filmerna ser ut och låter. Det viktiga för mig är nu att se och märka att eleverna faktiskt uppskattar dem precis som de är. De ser dem, de ser om dem och uttrycker sig positivt om dem. De lär sig och möjligheten att individualisera har ökat. Här är ett exempel på en av mina filmer. Fråga mig gärna om du undrar om något. 



Ett av seminarierna i London handlade om det flippade klassrummet. Några påståenden som jag och de flesta andra i publiken instämde i var:
Genom det flippade klassrummet...
  • … får vi ökat fokus på lärandet.
  • … spar vi tid.
  • … får vi möjlighet att individualisera mottagandet.
  • … möjliggör vi diskussioner som startar på en högre nivå.
  • … skapar vi möjlighet att lära oberoende av tid och rum.

1 kommentar:

  1. Vad tycker du är utmärkande för en bra flip-film?
    Vilka program eller appar tycker du är bra att använda så att de blir bra för eleverna?

    SvaraRadera