lördag 2 mars 2013

Att förbereda en föreläsning

Att förbereda en lektion är ju ingen konst, det gör vi nästan i sömnen. Att förbereda en föreläsning för förväntansfulla lärare kan väl inte vara mycket svårare? Eller?

På måndag väntar ett gäng lärare på att jag ska inspirera dem. Jag! Att jag ska hjälpa och guida dem i digitala verktyg. De vill gå därifrån och känna att det lärt sig något nytt, att de är inspirerade och att de är sugna på att testa sina nya kunskaper i sin undervisning. Det är mitt ansvar att de lämnar rummet och känner alla dessa saker.

Hur ska man då kunna komma dit? Ja, att prata inför folk är ju inga problem, det gör jag ju varje dag. Verktyget jag ska ha min workshop i är heller inga problem, det kan jag ju ut och in. Men inspirationen är knepigare. Där behövs lite tankeverksamhet. Jag måste sitta och verkligen fundera över vad som får mig att vilja använda alla dessa verktyg i min undervisning. Varför har jag valt just den här mjukvaran och de här apparna? Har datorerna förändrat mitt sätt att bedriva undervisning? Tänker jag annorlunda kring pedagogik nu än vad jag gjorde förut? Och kanske den största frågan av dem alla: Vilket resultat ser jag hos mina elever?

När jag har funderat över just de här frågorna så är jag förhoppningsvis lite närmare målet. Jag återkommer om det...



1 kommentar:

  1. Hoppas det gick bra! Kul att höra hur du tänkte före. Känner igen reflektionen.
    /VIveca

    SvaraRadera