TPCK (utläses
T-pack, se klippet nedan) genom MaNO-ögon
Vad vi har på skolan:
T (teknologi)–
Förutsättningar:
1-1
Projektorer
Trådlöst nätverk
Inspirera mera - workshops för personalen av personalen
P (pedagogik)
Bra fokus på målen via LPP-er och matriser som aktiva
dokument
Mycket samarbete (när schemat tillåter) mellan kollegor inom
ämnesgruppen med planering, skapande av uppgifter, diskussioner kring bedömning.
C (content)
Ämneskompetens
Planeringen bygger på koppling till centralt innehåll och
syftestext
K (kompetens - The
Big Five)
Användning av delade dokument ger bättre förutsättningar för
kommunikation, samarbete och formativ bedömning
Dokumentationer i form av filmsnuttar, bildspel,
lab.rapporter mm
Utnyttjande av olika plattformar: It’s, Unikum,
Använder färdiga program: SketchUp, Grapher, Mult.se,
Matteboken, Khan academy
Vi behöver bli bättre
på:
Tänka mer på SAMR-modellen och kanske även skapa uppgifter
utifrån den
Hitta och använda program för Ma och NO
/NO
genom Marianne
Tänk så duktiga vi är! Jag tänker på vad Dylan Wiliams sa:
SvaraRaderaVilken potential vi har; alla är så bra att vi bara kan bli bättre!
Under eftermiddagen sa han följande flera gånger:
Stoppa lärare att göra bra saker så de kan göra ännu bättre saker! Där har vi utvecklingszonen!