Ska eleverna jobba i grupp eller enskilt? Eller, kanske snarare när ska eleverna jobba enskilt och när ska de jobba i grupp? Inför nästa lektion när jag ska ta ställning till detta kommer jag tänka på den frågan lite djupare. Grupparbete är helt klart en mycket komplex situation.
Jag har blivit påmind om detta idag efter att själv blivit placerad i en grupp och sedan tagit mig runt i London och jobbat med olika uppdrag. De olika roller vi måste anta i ett grupparbete och de alternativ av roller vi kan anta i ett grupparbete påverkar inlärningen mycket mer än jag tidigare tänkt på. Efter föreläsningen på eftermiddagen tänkte jag mycket på hur vi agerade i gruppen. Vem tog initiativ att komma igång? Vem drev på? Vem höjde kvaliteten? Vem sänkte den för att tiden ofta var för knapp och vi behövde komma vidare? När vi jobbade tillsammans idag varierade det hela tiden vem som tog dessa olika roller och jag tänkte på hur rollerna blir när eleverna jobbar med grupparbete. Jag upplever att det inte varierar alls lika mycket som det gjorde för oss idag och jag tror att det dels beror på att de känner varandra så väl och dels på att mina uppgifter inte kräver att det varierar. Jag tycker deras roller ska utmanas därför att eleverna ska inte träna på grupparbete för att få en rutin på vilken roll som är mest effektiv för dem utan för att just i skolan få prova på alla roller. Senare i deras arbetsliv kan de bli bra på en roll och köra på den men i skolan ska de få prova på så många som det går.
Efter vår samarbetsövning fick vi en föreläsning av Ewan McIntosh. Han tog utgångspunk i Ubuntu, en afrikansk filosofi som säger att Jag kan inte lyckas om inte andra lyckas. Eleverna ska jobba tillsammans för att alla ska lyckas och vi lärare måste tänka mycket kring hur man tar bort faktorer som minskar kreativiteten såsom pessimism, fördomar, att bli avbruten eller att en uppgift blir en tävling. Han pratade också om hur vi kan utforma uppgiften så den utmanar eleverna till samarbete t.ex. genom att ge så mycket material att eleverna måste dela upp arbetet, eller att inte ha ett rätt svar på uppgiften. Sedan pratade han om de olika rollerna eller delarna som ett grupparbete för med sig.
Det var en fantastisk genomgång men jag behöver få se presentationen igen för att återge alla delar. Den var mycket omfattande. Han avslutade med att påminna oss om delar vi i och med BFL är väl förtrogna med. Vi vill ha a school of thinking not grading. Betyg sätter vi en gång per termin. Resten av tiden är det alla elevers tänkande som ska utvecklas.
Det här var intressant! När vi arbetade med Problemlösarna framgick det ju av utvärderingen att eleverna lärde sig mer om grupprocesser och olika "egenskaper". De var intresserade av detta och nu gäller det för oss att vi inte befäster egenskaper och roller. Jag hör dig gärna berätta mer om detta när du kommer tillbaka!
SvaraRaderaVi arbetade också med grupparbetet som studieteknik på projektet med sjuorna i höstas. Vi upplevde att de tyckte om att diskutera de olika rollerna och framför allt få prata om hur det är att arbeta i grupp. Margaretha hittade också en mycket fin film om gässens samarbete som blev som en vacker metafor. https://www.youtube.com/watch?v=dXL5M30A_sg
SvaraRaderaJag vill också vara med när ni pratar vidare om samarbete hur hur vi kan utveckla det.
Helt klart intressant. Diskuterade detta på facebook härom dagen. Hur viktigt är det att jobba i grupper i skolan? Det står ingenstans i lgr11 om just "samarbete" eller "grupparbete" men det står desto mer om vårt uppdrag att förbereda dem för ett yrkesliv, vidare studier och att fungara i samhället. Vilket jobb kräver inget som helst samarbete? Jag kommer prova att köra "flytande" grupper nu som pilotprojekt i åttan. Det blir spännande.
SvaraRaderaFin film Christina. Borde vi kanske korta ner lite och översätta till svenska? Bra som underlag till diskussion på mentorstiden t ex.
SvaraRadera