Att åka på fortbildning som lärare var otroligt inspirerande och få förunnat, så efter de här två dagarna i Göteborg med mina ämneskollegor (bland totalt 300 engelsklärare) känner jag mig verkligen full av ny input när det gäller engelskämnet. Programmet var verkligen som en godisaffär där vi fick smaka allt. Det tar tid att smälta, bearbeta och pröva alla tips vi fått. Ny forskning blandades med olika sätt att arbeta, till exempel storyline, minnesträning och en mängd olika engelskspråkiga digitala siter.
Eftersom jag arbetat tillsammans med en av föreläsarna, Sara Bruun, i Vinslöv, och hade läst om hennes nya sätt att arbeta i Skolvärlden, var jag extra nyfiken på hennes föreläsning. Hon berättade om flipped classroom, olika digitala arbetssätt i klassrummet och att våga ta steget. Jag känner att det är där jag står: att jag ska våga ta steget. Men jag tror att det handlar om att ta ett steg i taget. Ett prova ett sätt några gånger, i olika klasser, innan man tar nästa steg. På Fäladsgården har vi ju otroligt bra förutsättningar för att kunna göra detta eftersom alla elever har egna datorer (förutom sexorna; men där kan vi använda de bokningsbara datorerna). I Vinslöv har de inte alls samma förutsättningar, enbart ett fåtal Ipads, elevernas egna mobiler och bokningsbara datorer. ‘It always seems impossible until it`s done’ citerade Sara Nelson Mandela.
Sharon Ahlquist som föreläste på engelska om storyline var behagligt inpsirerande då hon förklarade hur hon på sin skola i Kristianstad i många år arbetat med barn och ungdomar som fick rita upp en fiktiv gata med hus som sattes upp på en vägg. På detta sätt skapade de en egen historia om alla boende i de olika husen. Genom skapandeprocessen lärde sig barnen engelska såväl som kamratskap och de fick samtidigt använda sin fantasi. Genom arbete i smågrupper blev de dessutom mindre oroliga för att säga fel och därmed ökade deras självkänsla. Många delar av Sharon Ahlquists arbetssätt kan man använda var för sig, till exempel som minnesträning (återberätta en vägbeskrivning).
Ett hav av matnyttiga tips på engelska siter fick vi oss till livs av Maria Estling Vannestål, som även skrivit en bok som jag använt i undervisningen; “Världen i klassrummet”, där hon ger förslag på olika teman att arbeta med och tips på siter, clips etc samt hur eleverna kan redovisa sitt arbete för att vi som lärare ska kunna bedöma vad de lärt sig och strategierna de använt sig av. I hennes material finns det hur mycket som helst att ösa ur, det är bara att börja!
Varje föreläsare var noggrant vald och hade mycket intressanta saker att berätta, vare sig det handlade om forskning, egna erfarenheter, tips eller helt enkelt nya engelska ord; som engelsklärare var det en fröjd och en kick att få tillfälle att få vara med på denna fortbildning. Så nu tar vi ett steg till!
Härlig inställning! Kul att du kände att kursen gav dig inspiration att ta steget! Våga, vi tar emot!
SvaraRadera